Minoritetsungdom og deres fysiske identiteter : i hvilken grad er kroppsøvingsfaget med på å utvikle elevenes "fysiske-jeg"?
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/171424Utgivelsesdato
2009Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I denne undersøkelsen intervjuet jeg minoritetsungdom og deres foreldre, om forholdet
til fysisk aktivitet og om deres erfaringer fra kroppsøvingsfaget. Målet var å undersøke
nærmere hvilke arenaer disse ungdommene så på som viktige for dannelsen av sin
fysiske identitet. Ved å bruke begreper fra den franske sosiologen Pierre Bourdieus
”verktøykasse” som bakgrunn for undersøkelsen, ønsket jeg å se på hvordan familienes
hverdagslige praksis var med å produsere ulik fysisk kapital. Som jeg argumenterer for,
var familien derfor en viktig arena når det gjaldt dannelsen av ungdommenes fysiske
identitet. Ut fra sin kulturelle kapital på de sosiale feltene i bevegelseskulturen, inntok
foreldrene forskjellige roller med hensyn til barnas deltagelse i fysisk aktivitet.
Gjennom undersøkelsen har jeg forsøkt å belyse hvordan dette påvirket ungdommenes
møte med ulike sider av norsk bevegelseskultur, blant annet kroppsøvingsfaget.
Samtidig har jeg ut i fra informantenes fortellinger, tolket hvordan de posisjonerte seg i
forhold til dominerende diskurser på de ulike sosiale felt.
Beskrivelse
Masteroppgave – Norges idrettshøgskole, 2009.