Mindfullness i høyprestasjonsgrupper: hvordan beskrives mindfullnessrelaterte ferdigheter av høyt presterende individer?
Abstract
Introduksjon: Mindfulness beskrives ofte som en mental prosess hvor individet
dedikerer sin oppmerksomhet mot opplevelsen av øyeblikket her og nå (Kabat-Zinn,
2003; Bishop et al., 2004). Det siste tiåret har sett en økende interesse for
mindfulness, både innen klinisk psykologi og idretts- og prestasjonspsykologi
(Gardner & Moore, 2012). Med bakgrunn i antakelsen om at det ikke nødvendigvis
eksisterer noen optimal form for prestasjonstilstand, og at kontrollerende mentale
ferdigheter kan ha paradoksale effekter i forhold til prestasjon, representerer
mindfulness en ny retning i prestasjonskontekster (Birrer, Röthlin, & Morgan, 2012;
Gardner & Moore, 2012).
Problemstilling: Mindfulnessrelaterte ferdigheter beskrives som relativt konkrete
mentale ferdigheter med mulighet for innlæring og trening (Bishop et al., 2004; Baer,
Smith, Hopkins, Krietemeyer, & Toney, 2006). Det eksisterer tilsynelatende lite
kunnskap om i hvilken grad disse ferdighetene inngår i den mentale kapasiteten til
høyt presterende individer, og hvordan disse ferdighetene oppleves og beskrives av
individer tilknyttet høyprestasjonsgrupper. Hensikten med denne oppgaven er å
belyse denne problemstillingen.
Metode: 7 individer tilknyttet høyprestasjonsgrupper, herunder 5 tilknyttet
Luftforsvarets flygeutdanning og to tilknyttet toppidrett, ble intervjuet og bedt om å
fylle ut spørreskjemaet Five Factor Mindfulness Questionaire (FFMQ). Intervjuets
hensikt var å avdekke erfaringer knyttet til prestasjonssituasjoner og hvordan disse
individene beskrev anvendelsen av mindfulnessrelaterte ferdigheter.
Intervjumaterialet ble analysert ut fra analysemodellen Interpretative
Phenomenological Analysis og vurdert i forhold til resultatet av FFMQ.
Resultat og diskusjon: Analysen antyder at informantene i utbredt grad anvender
mindfulnessrelaterte ferdigheter i prestasjonssituasjoner, og at disse ferdighetene
inngår i et komplekst samspill i sammenheng med situasjonskravene. Tilstedeværelse
later til å være avgjørende for anvendelsen av mindfulnessrelaterte ferdigheter, og
bevisst og oppmerksom adferd framstår som et ideelt resultat.
Description
Masteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2014