dc.contributor.author | Kårhus, Svein | |
dc.date.accessioned | 2016-05-25T10:03:54Z | |
dc.date.available | 2016-05-25T10:03:54Z | |
dc.date.issued | 2016-01-05 | |
dc.identifier.citation | Norsk pedagogisk tidsskrift. 2016, 100, 37-48 | nb_NO |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2390332 | |
dc.description | Dette er siste tekst-versjon av artikkelen, og den kan inneholde små forskjeller fra forlagets pdf-versjon. Forlagets pdf-versjon finner du på www.idunn.no: http://dx.doi.org/10.18261/issn.1504-2987-2016-01-05 / This is the final text version of the article, and it may contain minor differences from the journal's pdf version. The original publication is available at www.idunn.no: http://dx.doi.org/10.18261/issn.1504-2987-2016-01-05 | nb_NO |
dc.description.abstract | Artikkelen analyserer skolepolitiske, pedagogiske og idrettsfaglige diskurser, som i skolesystemet har underbygget rekontekstualiseringer av både politiske motiver, verdigrunnlag og pedagogisk diskurs i veksten av skoletilbud for idrettsinteresserte elever i videregående opplæring. Artikkelen genererer kunnskap om diskurser som har underbygget idrettsfaglige, skolepolitiske og ideologiske utviklingstrekk som gjennom 50 år mer og mer imøtekommer de spesielt idrettsaktive elevene i skolesystemet. Ved det settes i kontekst en utvikling der faget «toppidrett» i den nasjonale læreplanen «Kunnskapsløftet» framstår som et regulerende tiltak for å gi fylkeskommunale skoler adgang til et marked med populære private tilbydere av studiespesialisering kombinert med tid til dyrking av toppidrettsambisjoner. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | Universitetsforlaget | nb_NO |
dc.title | Diskurser i tilrettelegginger for idrettsaktive elever i skolesystem | nb_NO |
dc.type | Journal article | nb_NO |
dc.type | Peer reviewed | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200 | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Education: 280 | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281 | nb_NO |
dc.source.journal | Norsk pedagogisk tidsskrift | nb_NO |
dc.description.localcode | Seksjon for coaching og psykologi / Department of Coaching and Psychology | nb_NO |