Vurderingspraksisen i "toppidrett fotball" - i tråd med fagets formål?: en kvalitativ studie av lærere og elevers opplevelse av vurderingspraksisen - relatert til hva de mener er hensikten med faget
Abstract
Formålet med denne studien er å belyse hvilke synspunkter idrettslærere og elever på to
videregående skoler med programfaget ‹‹toppidrett fotball›› har om vurderingspraksisen
i toppidrettsfaget, relatert til hva de mener er hensikten med faget. To lærere og to
elever ved hver skole, totalt åtte informanter. I bearbeidingen av materialet ble det
benyttet en temasentrert analyse for å skildre lærere og elevers synspunkter rundt de
aktuelle temaene i problemstillingen.
Siden vekten ligger på lærerne og elevenes synspunkter og opplevelser er den
oppfattede, den gjennomførte og den erfarte læreplan (Goodlad) i fokus. Teorien består
videre av litteratur og teori om tilrettelegging av fotballundervisning, vurdering og et
sosiokulturelt perspektiv på læring (Vygotsky) som setter fokus på de sosiale
relasjonene mellom lærere og elever.
Description
Masteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2016