Fått som fortjent?: læreres setting av standpunktkarakter i kroppsøvingsfaget i videregående skole når innsats er en del av vurderingsgrunnlaget
Abstract
Dette er en masteroppgave i idrettsvitenskap ved Seksjon for kroppsøving og
pedagogikk, Norges idrettshøgskole. Temaet for oppgaven er vurdering i kroppsøving i
videregående skole.
Studiens hensikt er å belyse hvordan lærere setter standpunktkarakter når innsats skal
være en del av grunnlaget for vurdering i kroppsøvingsfaget. Studien bygger på Prøitz
og Borgens rapport ”Rettferdig standpunktkarakter – det (u)muliges kunst? ” fra 2010,
og ved datainnsamling er det tatt utgangspunkt i intervjuguiden fra deres forskning.
Begrunnelsen for å gjøre en replikasjon av tidligere forskning, er at konteksten har
endret seg siden 2010; innsats ble gjeninnført som vurderingsgrunnlag i kroppsøving i
2012, etter at det ble tatt ut ved innføringen av Kunnskapsløftet i 2006.
Studien er forankret i Goodlads læreplanteori som omfatter fem læreplannivåer; den
ideelle, den formelle, den oppfattede, den operasjonaliserte og den erfarte læreplanen.
Denne studien utforsker rommet mellom den formelle læreplanen og den oppfattede
læreplanen. Den formelle læreplanen aktiveres gjennom Kunnskapsløftet 06, revidert
forskrift fra 2012 og Opplæringslovens bestemmelser angående vurdering. Den
oppfattede læreplanen er i dette prosjektet blitt tilgjengelig gjennom kvalitative
intervjuer med fire faglærere i kroppsøving ved to videregående skoler.
Description
Masteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2016