"Muddling through": the dynamics of talent development in Norwegian women's handball
Abstract
Denne avhandlingen undersøker talentutvikling i norsk håndball. I litteraturen om organisering av eliteidrett beskrives normative systemer for å identifisere og utvikle talenter som ikke ligner på spillerutviklingsmodellen i norsk håndball. I tillegg til dette så har studier på spillerutvikling tradisjonelt fokusert på utvikling som en individuell virksomhet innenfor fysiologiske eller psykologiske rammeverk, og vesentlig mindre oppmerksomhet har blitt gitt til hvordan spillerutvikling finner sted innenfor rammene av en spesifikk organisering. Derfor var det overordnede målet for denne studien å undersøke hvordan organisasjonskonteksten i norsk håndball former og påvirker erfaringene og utviklingen til spillere med erfaring fra aldersbestemt landslagsaktivitet. Studien ble designet som en casestudie i den hensikt å beskrive og undersøke individuelle utviklingsforløp i norsk håndball, og besto av fire relaterte empiriske studier. Målet med den første studien var å beskrive hvordan spillerutvikling er organisert i norsk håndball, å identifisere hvordan organiseringen påvirker talentutviklingsprosesser, og å vurdere om nåværende talentutviklingsmodeller gir rom for en tilstrekkelig konseptualisering av spillerutvikling norsk håndball. I den andre studien undersøkte vi ungdomslandslagsspillere sine erfaringer med sin egen utviklingsprosess. I den tredje studien brukte vi et longitudinelt design for å kartlegge individuelle utviklingsforløp til senior elitenivå blant spillere med ungdomslandslagserfaring. Målet med den fjerde studien var å undersøke suksessfulle og ikke-suksessfulle overgangsfaser fra junior til senior elitehåndball blant en gruppe med ni ungdomslandslagsspillere. Paper I: Bjørndal, C.T. Ronglan, L.T., & Andersen, S.A. (2015). Talent development as an ecology of games: a case study of Norwegian handball. Sport, Education and Society, published online, 1-14. Paper II: Bjørndal, C.T., & Ronglan, L.T. (2017). Orchestrating talent development: Youth players’ developmental experiences in Scandinavian team sports. Sports Coaching Review, published online, 1-22. Paper III: Bjørndal, C.T. Ronglan, L.T., & Andersen, S.A. (2017). The diversity of developmental paths among youth athletes: A 3-year longitudinal study of Norwegian handball players. Talent development & Excellence, 8(2), 20-32. Paper IV: Bjørndal, C.T., Andersen, S.A., & Ronglan, L.T. (2017). The successful an d unsuccessful transitions to the elite level: The youth national team pathways i n Norwegian handball. Under second review in the International Journal of Sports Science & Coaching.
Description
Avhandling (doktorgrad) - Norges idrettshøgskole, 2017