Forskjeller i moderat til hard fysisk aktivitet blant norske 6-, 9- og 15 åringer ved rurale skoler, tettstedsskoler og urbane skoler: En kartlegging av urban-rurale forskjeller i MHFA basert på ungKan-data
Abstract
Bakgrunn: Selv om det i dag er gode data på aktivitetsnivået til norske barn og unge gjennom ungKan-undersøkelsene, er det fortsatt mye kunnskap som mangler. Forskjeller i moderat til hard fysisk aktivitet (MHFA) basert på hvor barn og unge vokser opp er et viktig tema som det i dag ikke er forsket på i Norge. Denne oppgaven vil derfor være et viktig bidrag i å undersøke eventuelle urban-rurale forskjeller blant barn og unge.
Hensikt: Undersøke om det er forskjeller i tid i MHFA blant 6-, 9- og 15 åringer ved rurale skoler, tettstedsskoler og urbane skoler. Metode: Denne oppgaven er en tverrsnittstudie som tar for seg akselerometerdata fra de tre ungKan-undersøkelsene (ungKan1, -2 og -3). Til sammen ble 8186 barn og unge i alderen 6-, 9- og 15 år inkludert i analysene. Skolene ble delt inn i like store tertiler (rurale skoler, tettstedsskoler og urbane skoler) basert på innbyggere per km2. Forskjell i MHFA mellom gruppene ble sett på ved hjelp av analyses of covariance (ANCOVA).
Resultat: Gutter ved urbane skoler var i signifikant mere MHFA enn guttene ved tettstedsskoler og rurale skoler med henholdsvis 3,2 minutter (95% KI: 0,7, 5,6) og 5,1 minutter (95% KI: 2,6, 7,5). Blant jentene var både de ved tettstedsskoler og urbane skoler i signifikant mere MHFA enn jentene ved rurale skoler med henholdsvis 4,7 minutter (95% KI: 2,7, 6,7) og 3,7 minutter (95% KI: 1,8, 5,7). Disse funnene var stort sett gjennomgående i ulike underanalyser av MHFA i ukedager og helgedager, MHFA i bolker gjennom dagen, MHFA fordelt på aldersgrupper og oppnåelse av anbefalingene for fysisk aktivitet (≥60 minutter MHFA per dag).
Konklusjon: Resultatene viser at det er forskjeller i tid i MHFA hos 6-, 9- og 15 åringer ved rurale skoler, tettstedsskoler og urbane skoler. Guttene ved urbane skoler og jentene ved tettstedsskoler var mest i MHFA. Likt mellom begge kjønn var at barn og unge ved rurale skoler var i signifikant mindre tid i MHFA enn barn og unge ved tettstedsskolene og urbane skoler. Det kan derfor tenkes at eventuelle tiltak for å øke aktivitetsnivået blant rurale barn og unge vil kunne være fordelaktig.
Description
Masteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2022