Helse som didaktisk fenomen i kroppsøvingsfaget: En multimetodisk studie om undervisning om helse på ungdomstrinnet.
Doctoral thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3071703Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Temaet for denne avhandlingen er undervisning om helse i kroppsøvingsfaget. Over lang tid har helse vært et aspekt ved faget og politiske styringsdokumenter tydeliggjør at elever skal få kunnskaper om helse gjennom undervisningen. Samtidig preges fagmiljøet av diskusjoner om hva elever skal lære og hvordan helse bør undervises. Forskning viser at det eksisterer to retninger i fagmiljøet hvor den ene gruppen ønsker at undervisningen har en instrumentell dreining med økt aktivitetsnivå, og den andre er mer opptatt av at undervisningen må ha fokus på at elevene skal lære om helse. Siden en av skolens viktige oppgaver er å bidra til allmenndanning og læring er denne avhandlingen et bidrag til den siste retningen hvor læring er i fokus. Formålet med dette prosjektet har vært å undersøke hvordan helse blir undervist i kroppsøvingsfaget på ungdomstrinnet, og hvordan didaktisk arbeid kan bidra til å utvikle undervisning om helse i faget. Problemstillingen har vært: Hvordan kan undervisning om helse i kroppsøving forstås og utvikles i et didaktisk perspektiv?
Prosjektet har et multimetodisk design, er sekvensielt triangulert og inkluderer tre delstudier – en litteraturstudie, en kvalitativ intervjustudie og et aksjonsforskingsprosjekt. Delstudiene bidrar på hver sin måte til prosjektets formål som er felles og binder delstudiene sammen. Hensikten med litteraturgjennomgangen i delstudie 1 var å undersøke hva tidligere forskning sier om hvordan helse bør bli undervist i kroppsøvingsfaget. I arbeidet med delstudie to var målet å undersøke hvordan åtte kroppsøvingslærere forstår helse, og hvordan de underviser om helse i faget. I tredje og siste del, aksjonsforskningen, var formålet å studere hvordan didaktisk arbeid kan bidra til å utvikle undervisning om helse i kroppsøvingsfaget. Denne delen ble gjort i samarbeid med en kroppsøvingslærer og et utvalg av elever på ungdomstrinnet.
Funnene i denne avhandlingen viser at måten lærere forstår og konseptualiserer helse har betydning for hvilke didaktiske valg lærere tar i forbindelse med undervisning. Ulike perspektiver vektlegger forskjellige aspekter ved helse, og det bidrar til at det kan være variasjoner i undervisningens innhold. Aksjonsforskningen viser derimot at når det gis rom for å diskutere profesjonelle spørsmål kan det bidra til didaktiske endringer. Ved å begrunne og planlegge undervisningen i lys av didaktisk teori blir undervisningen begrunnet ut fra et teoretisk ståsted og ikke bare læreres subjektive forståelse av helse. Denne avhandlingen viser at det er mulig å skape en endring i hvordan helse undervises i faget hvis undervisningen tar utgangspunkt i et didaktisk perspektiv hvor læring og danning får større rom i faget og hvor helse forstås som et didaktisk fenomen istedenfor som et instrumentelt fenomen.
Beskrivelse
Avhandling (doktorgrad) - Norges idrettshøgskole, 2023
Består av
Paper I: Mong, H.H. & Standal, Ø.F. (2019) Didactics of health in physical education – a review of literature, Physical Education and Sport Pedagogy, 24:5, 506-518.Paper II: Mong, H.H. (2019) ‘I kroppsøving så tenker jeg nok mest på det fysiske’ – En studie om kroppsøvingslæreres forståelse av helse, Journal of Research in Arts and Sports Education, Special Issue: ‘Kroppsøvingsfaget i bevegelse’, 3(2), 34-45.
Paper III: Mong, H.H. & Standal, Ø.F. (2022) Teaching Health in Physical Education – an Action Research Project. European Physical Education Review, https://doi.org: 10.1177/1356336X221078319