Blar i Brage NIH på tittel
Viser treff 929-948 av 3473
-
Elevar på mellomtrinnet si oppleving av kroppsøvingsfaget: Ein kvalitativ studie av elevar si oppleving av kroppsøvingsfaget og kva rolle deira meistringstru spelar i faglege og sosiale situasjonar
(Master thesis, 2020)Dette er ei masteroppgåve som er skriven på institutt for lærarutdanning og friluftslivsstudier, ved Norges idrettshøgskule. Målet med studien er å undersøke elevar på mellomtrinnet sine opplevingar av kroppsøvingsfaget, ... -
Elever med funksjonshemming sine erfaringer med kroppsøvingsfaget: En kvalitativ, fenomenologisk studie.
(Master thesis, 2020)Hensikten med denne studien er å undersøke elever med funksjonshemming sine erfaringer med kroppsøvingsfaget. Oppgaven søker å svare på følgende problemstilling: «Hvordan erfarer elever med funksjonshemming kroppsøvingsf ... -
Elevers erfaring med dans i kroppsøvingsfaget: Et kvalitativt prosjekt som undersøker fire elevers erfaring og læring med dans som aktivitet i den videregående skolen.
(Master thesis, 2021)Hensikten med denne masteroppgaven har vært å undersøke hva elever i den videregående skole uttrykker at de erfarer og lærer i dans i faget kroppsøving. Forskning (Arnesen et al., 2017; Moen et al., 2018) viser at dans er ... -
Elevers erfaring med friluftsliv i kroppsøving: En studie som undersøker elevers erfaring med friluftsliv i kroppsøving. En analyse med utgangspunkt i John Deweys teori om erfaring.
(Master thesis, 2021)Tema i denne oppgaven er elevers erfaring med friluftsliv i kroppsøving. Forskning viser at elever møter lite friluftsliv i kroppsøvingsundervisningen gjennom skolegangen og det er ballaktiviteter og idrettsaktiviteter som ... -
Elevers læringsmiljø i programfaget Toppidrett: En kvalitativ studie om hvordan Vg3-elever opplever og erfarer læringsmiljøet i det valgfrie programfaget «Toppidrett» på studieprogrammet Idrettsfag i videregående opplæring
(Master thesis, 2019)Denne masteroppgaven omhandler læringsmiljø i en toppidrettslig skolekontekst. Målet var å etablere en forståelse av hvordan elever opplever og erfarer læringsmiljøet i det valgfrie programfaget Toppidrett i videregående ... -
Elevers opplevelse av stress i skolehverdagen og kroppsøvingsfaget: En kvalitativ studie om hvordan Vg3-elever opplever og erfarer stress i skolehverdagen generelt, og kroppsøvingsfaget spesielt.
(Master thesis, 2020)Forskning viser en økning i elevers psykiske helseplager, hvor typiske symptomer på stress regnes som en av årsakene til økningen (Bakken, 2019). Formålet med denne studien har vært å undersøke hvordan elever i videregående ... -
Elevers refleksjoner om tilbakemelding og selvregulering i kroppsøvingsfaget
(Master thesis, 2017)Dette er en masterstudie i idrettsvitenskap, med tilhørighet til Seksjon for kroppsøving og pedagogikk ved Norges idrettshøgskole. Det hevdes i NOU (2015: 8) og i St.meld. Nr 28 Fremtidens skole (2015-2016) at ”evnen til ... -
Elevers selvregulering i kroppsøvingsfaget: En kvalitativ studie om hvordan 10. klasseelever opplever og erfarer å jobbe med en egentreningsoppgave i kroppsøving, sett i lys av en modell om selvregulert læring.
(Master thesis, 2018)Selvregulering har i de senere år fått mer fokus både politisk og i en utdanningssammenheng. Det er en tverrfaglig kompetanse som det skal satses på i fremtidens skole (Meld. St. 28 (2015-2016)). Hopfenbeck (2011) etterlyser ... -
Elevinvolvering i kroppsøvingsfagets vurderingspraksis: En kvalitativ studie av fire kroppsøvingslærere i den videregående skolen sin vurderingspraksis og erfaring med elevinvolvering, med spesielt fokus på vurdering for læring
(Master thesis, 2019)Undersøkelser og rapporter på vurdering har siden innføringen av kunnskapsløftet vist til utfordringer ved vurderingspraksisen. Dette førte blant annet til en nasjonal satsing på vurdering for læring. Nyere forskning viser ... -
Elevmedverknad på idrettsfag: Ei kvalitativ undersøking med åtte elevar på idrettsfag
(Master thesis, 2013)Forsking gjort på elevmedverknad i norsk skule indikerer at statusen ikkje er tilfredsstillande. Elevmedverknad kan vere eit middel for å oppnå betre motivasjon og læring i skulen. I masteroppgåva som utgjer forskingsdelen ... -
Elevmedvirkning i faget kroppsøving: en kvalitativ undersøkelse med ni elever i den videregående skole
(Master thesis, 2014)Bakgrunnen for å skrive denne studien er min interesse for kroppsøvingsfaget. Jeg er særs opptatt av at elevene får delta aktivt i sin egen utvikling og læring. Forskning på elevmedvirkning både i skolen generelt, og det ... -
Elevstipendiatene i folkehøgskolen: et praksisår som lærer: fanget mellom barken og veden: en kvalitativ studie om utvalgte elevers grunner for å bli elevstipendiat i folkehøgskolen
(Master thesis, 2012)Denne masteroppgaven setter fokus på elevstipendiatene i folkehøgskolen. Hensikten er å belyse hvilke grunner utvalgte elevstipendiater oppgir for å bli sitt 2. år ved folkehøgskolen som elevstipendiat. Forskningsspørsmålet ... -
Elevvurdering i kroppsøving : hvordan tolker og praktiserer lærere i den videregående skole elevvurdering etter innføring av Kunnskapsløftet?
(Master thesis, 2009)Denne masteroppgaven handler om hvordan lærere tolker og praktiserer elevvurdering etter innføringen av Kunnskapsløftet. Jeg har i oppgaven undersøkt læreres tolkning og praktisering av den nye læreplanen og kompetansemålene, ... -
Elevvurdering og vurderingskultur i kroppsøving: hvordan erfarer elever i videregående skole elevvurdering, og hvilke vurderingskulturer kommer til uttrykk i kroppsøvingsfaget?
(Master thesis, 2011)Denne masteroppgaven er utarbeidet etter gjennomføring av intervjuer med elever i videregående skole. Tema for intervjuundersøkelsen er elevvurdering og vurderingskultur i kroppsøvingsfaget. Ny læreplan og nye prinsipper ... -
Elite athletes get pregnant, have healthy babies and return to sport early postpartum
(Peer reviewed; Journal article, 2019)Objectives: To enhance knowledge on pregnancy and return to sport in the postpartum period in elite female athletes. Methods: 34 Norwegian elite athletes (33.1 years) and 34 active controls (31.5 years) were asked about ... -
Elite athletes' duty to provide information on their whereabouts: Justifiable anti-doping work or an indefensible surveillance regime?
(Peer reviewed; Journal article, 2009-01)In this article, we explain and reflect critically upon the athlete whereabouts reporting system in top-level sports initiated by the World Anti-Doping Agency (WADA). This system makes it compulsory for athletes who are ... -
Elite athletes' perspectives on providing whereabouts information : a survey of athletes in the Norwegian registered testing pool
(Peer reviewed; Journal article, 2009-03)This paper reports on the perspectives of elite athletes on anti-doping work in general and on the whereabouts system in particular, and uses a figurational perspective to explore the unintended consequences of the planned ... -
Elite coaches' interactions with their superiors and assistants: applying the concepts of orchestration and micropolitical literacy to a new context
(Master thesis, 2015-10-13)While coaching research has always been concerned with how sports coaches interact with their players, far less attention has been paid to how coaches interact with superiors and staff members at their clubs. We argue ... -
Elite female athletes’ experiences of symptoms of pelvic floor dysfunction: A systematic review
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Introduction and aims: Pelvic floor dysfunction (PFD) is a collection of signs, symptoms and conditions affecting the pelvic floor and urinary incontinence (UI) is the most common type of PFD. Recent systematic reviews ... -
Elite football coaches experiences and sensemaking about being fired: An interpretative phenomenological analysis
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Background: Chronic job insecurity seems to be a prominent feature within elite sport, where coaches work under pressure of dismissals if failing to meet performance expectations of stakeholders. The aim of the current ...