Browsing Norges idrettshøgskole by Subject "grunnskolen"
Now showing items 1-5 of 5
-
Effekt av 60 minutter daglig fysisk aktivitet på en standardisert kardiometabolsk risikoskår hos barn: en toårig, skolebasert intervensjonsstudie på norske niåringer - "the Sogndal school intervention study"
(Master thesis, 2015-10-21)Bakgrunn: Hjerte- og karsykdom (HKS) er en av de ledende dødsårsakene i verden og en av de viktigste årsakene til sykdomsrelatert funksjonsnedsettelse. Forskning viser at utviklingen av risikofaktorer for HKS starter i ... -
Fordeler, muligheter og utfordringer med omvendt undervisning i kroppsøving: En kvalitativ studie fra et lærerperspektiv
(Master thesis, 2021)Formålet med denne masteroppgaven har vært å undersøke hvordan tre kroppsøvingslærere har erfart å bruke den pedagogiske fremgangsmåten, omvendt undervisning. Fremgangsmåten innebærer at elevene får den teoretiske ... -
«Hvis jeg ikke skulle kjørt lek i kroppsøving, så hadde det blitt et utrolig trist fag» : En kvalitativ studie om hvordan leken som fenomen kommer til syne i kroppsøvingsfaget i barne- og ungdomsskolen
(Master thesis, 2018)Bakgrunnen for studien er at det finnes lite forskning om lekfenomenet i kroppsøvingsfaget, til tross for at det i læreplanen for faget står skrevet at leken skal være en del av opplæringen (Jonskås, 2010; Utdanningsdirektoratet ... -
Indices of physical activity, executive function, and academic performance among 10-year-old schoolchildren: cross-sectional, prospective, and intervention findings from The Active Smarter Kids (ASK) school-based cluster-randomized controlled trial
(Doctoral thesis, 2018)Bakgrunn: Eit aukande tal studiar viser at born oppnår kognitive fordelar av deltaking i fysisk aktivitet. Få studiar av høg kvalitet har derimot undersøkt effekten av skuleintervensjonar med fysisk aktivitet som er integrert ... -
"Jeg er han med sekken": en kvalitativ studie av hvordan en lærer praktiserer friluftsliv i uteskolen
(Master thesis, 2010)Oppgavens mål er å beskrive og analysere hvordan friluftsliv praktiseres i uteskolen. Hovedproblemstillingen er: Hvordan praktiserer læreren friluftsliv i uteskolen, og hvilke refleksjoner gjør læreren over sine ...