Browsing Norges idrettshøgskole by Subject "inkludering"
Now showing items 1-11 of 11
-
"Det er gøy å løpe med venner" : elever med utviklingshemminger og deres erfaringer i kroppsøving
(Peer reviewed; Journal article, 2019)Hensikten med denne artikkelen er å utforske erfaringene til elever med utviklingshemminger i kroppsøvingsfaget og å vise at det er nyttig å lytte til barna og deres måter å uttrykke sine erfaringer på. Det teoretiske ... -
«Du ser vel ikke målstreken, du?»: En fenomenologisk studie om mennesker med synshemming sine erfaringer fra kroppsøvingsundervisning.
(Master thesis, 2020)Bakgrunn: Masteroppgaven tar utgangspunkt i min tidligere utdanning som optiker og interessen for tema under faglærerutdanningen ved NIH. Bacheloroppgaven min var en litteraturstudie om elever med synshemming sine erfaringer ... -
Idrett for mennesker med funksjonsnedsettelser og integrering: Samspill mellom klubb og forbund
(Master thesis, 2017)Formålet med denne undersøkelsen var å undersøke hvordan aktører innenfor snowboardidretten forholder seg til å integrere mennesker med funksjonsnedsettelser inn i snowboardklubbene, med videre kartlegging av hvilke ... -
Idrettspolitiske føringer og inkluderingsarbeid i praksis: aktørenes synspunkter og erfaringer: en kvalitativ studie av fire breddefotballklubber
(Master thesis, 2016-08-16)NIF har mottatt flere bekymringsmeldinger fra foreldre om at de ikke har råd til å la barna sine drive med idrett. Idrettsforbundets grep om denne problematikken ser vi allerede i idrettspolitisk dokument for 2015-2019, ... -
Inclusion of children with disabilities in physical education: Current knowledge base and the experiences of children with disabilities and their parents
(Doctoral thesis, 2019)Background: Children with disabilities are at risk of social and pedagogical marginalisation and exclusion in physical education (PE). Despite increased international research initiatives, our knowledge of what supports ... -
"Jeg kan og jeg vil, men jeg passer visst ikke inn": En narrativ studie om barn og unges erfaringer med kroppsøvingsfaget når de har en sjelden diagnose (fysisk funksjonshemning)
(Doctoral thesis, 2013)Dagens skole skal tilby alle barn og unge en tilpasset og likeverdig opplæring i en inkluderende fellesskole. Dette gjelder selvsagt også i det obligatoriske kjernefaget kroppsøving. Gjennom egne yrkeserfaringer, i løpet ... -
Role conflict, facework and vulnerable identity: Exploring the social complexities of becoming an exerciser in a workplace exercise group – A longitudinal ethnographic field study
(Doctoral thesis, 2017)The focus of this study is on workplace exercise groups and, in particular, the experiences of those labelled 'unaccustomed to exercise': that is, those who struggle to participate, and their journey to become exercisers. ... -
Sosial inkludering for elever med en funksjonshemning: En kvalitativ studie av sosial inkludering og bruk av assistent i kroppsøving
(Master thesis, 2013)Masteroppgaven omhandler bruk av assistent for funksjonshemmede i kroppsøvingsundervisningen og hvordan denne bruken påvirker den sosial interaksjonen med medelevene. Hensikten er å få frem kunnskap om et fenomen som det ... -
Sosial rettferdighet i kroppsøving: En kvalitativ studie om hvordan et utvalg lærere på videregående skole forstår sosial rettferdighet i kroppsøving og egen kroppsøvingsundervisning
(Master thesis, 2023)Det finnes lite forskningsbasert kunnskap om sosial rettferdighet og kroppsøving i den norske skole, men den eksisterende forskningen viser at faget kan oppleves sosialt urettferdig og at praksis, privilegerer og marginaliserer ... -
«Tilpasset opplæring er noe vi gjør, men vi snakker ikke om det»: En kvalitativ studie om lærere og skoleleders erfaringer med tilpasset opplæring og inkludering i kroppsøvingsfaget ved en barneskole.
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie som har som mål å belyse hvordan skoleleder og kroppsøvingslærere erfarer arbeidet med tilpasset opplæring og inkludering i skolen, og da spesifikt i kroppsøvingsfaget. Tidligere ... -
"Var det sånn at alle skulle bli med?": en studie om prosjektet "inkluderende læringsaktiviteter" og kroppsøvingsfagets betydning for et utvalg elever
(Master thesis, 2014)I denne studien har jeg undersøkt elevers oppfatninger om og utbytte av prosjektet «inkluderende læringsaktiviteter» i kroppsøving, og sett på hvilken betydning kroppsøvingsfaget har for dem. Prosjektet studien gjennomførte ...