Browsing Masteroppgaver / Master's theses by Subject "lærere"
Now showing items 1-20 of 52
-
Blod, slit, svette bukk og tårer: et møte med kroppsøvingsfaget i barne- og ungdomslitteraturen
(Master thesis, 2010)Hovedproblemstillingen i mitt mastergradsprosjekt er: Hvordan framstilles kroppsøvingsfaget og kroppsøvingslæreren i nyere norsk barne- og ungdomslitteratur? For å belyse dette temaet kommer jeg til å jobbe med flere ... -
Dannelse i folkehøgskolen: En kvalitativ studie av fire lærere tilknyttet friluftslivsfag i folkehøgskolen: «Hvordan beskriver og forstår lærere i friluftslivsfag i folkehøgskolen dannelsesbegrepet, og hvordan legger de til rette for elevers dannelse i undervisningen?».
(Master thesis, 2022)Formålsparagrafen i folkehøgskoleloven befester at formålet med skoleslaget er dannelse og folkeopplysning (Folkehøyskoleloven, 2021, § 1). Dannelse trekkes frem som et viktig utbytte av folkehøgskolen (Knutas & Solhaug, ... -
Dans i kroppsøving: En kvalitativ studie om fe m kroppsøvingslærer es e rfaringer og tanker om dans som aktivitet i den videregående skole
(Master thesis, 2020)Hensikten med denne masteroppgaven har vært å undersøke læreres erfaringer med og tanker om, dans som aktivitet i kroppsøvingsfaget i den videregående skolen. Disse erfaringene kan være nyttige for å belyse læreres ... -
Didaktiske valg rundt konkurranse i kroppsøving: En kvalitativ undersøkelse av hvordan lærere begrunner didaktiske valg rundt bruk av konkurranse i kroppsøving
(Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven omhandler didaktiske valg rundt konkurranse i kroppsøving, med utgangspunkt i lærernes perspektiv. Hensikten med oppgaven er å undersøke hvordan lærere begrunner didaktiske valg rundt konkurranse i ... -
"Disse to har tilpasset opplæring som alle andre barn" : en kvalitativ studie av inkludering og tilpasset opplæring i kroppsøving
(Master thesis, 2011)Masteroppgaven omhandler kroppsøvingslæreres erfaringer med det som i dag kalles “elevmangfoldet” i norsk skole. Hensikten er å få fram kunnskap om hvordan lærere utøver inkludering og tilpasset opplæring i sin undervisning, ... -
E-sports legitimitet som toppidrettsfag i videregående skole: En kvalitativ studie som undersøker læreres tanker om læringsutbyttet og gjennomføringen av e-sport, og i hvilken grad e-sport kan legitimeres som toppidrettsfag.
(Master thesis, 2021)E-sport har utviklet seg til et populærkulturelt fenomen, og de siste årene har det vært en tydelig økning i antall skoler som tilbyr e-sport som en del av programfaget toppidrett. Formålet med studien er å se på lærere ... -
Endringer i kroppsøvingsfaget 01.08.2012 - implementering og konsekvenser: Lærernes møte med revidert plan
(Master thesis, 2013)Den 1. august 2012 ble det gjort endringer i forskrift til opplæringsloven og læreplan i kroppsøving. Denne masteroppgaven handler om hvilke konsekvenser revisjon av forskrift til opplæringsloven og læreplan har fått for ... -
Et aktivt friluftsliv i Osloskolen med FRIGO: En kvalitativ studie av partnerskapet mellom Friluftslivssenteret i Gamle Oslo (FRIGO) og utvalgte Osloskoler for å fremme undervisning i friluftsliv.
(Master thesis, 2021)Forskning viser at friluftslivsundervisning får en begrenset plass i elevers skolehverdag og at opplæringen ofte ikke samsvarer med læreplanenes intensjoner og målsetninger (Abelsen & Leirhaug, 2017, s. 20). Forskere antar ... -
An Examination of Reciprocity among Teacher and Students in Female Elite Junior Ballet: A Shared Reality Theory Perspective
(Master thesis, 2020)When performing at the elite level in female elite junior ballet, the teacher-student relationship is crucial in reaching performance development (Jowett, 2017). Shared Reality Theory (SRT; Echterhoff & Higgins, 2018; ... -
Fagfornyelsen i kroppsøving – et mindre idrettsrettet fag?: En kvalitativ studie om hvordan undervisningspraksisen til kroppsøvingslærere på videregående skole påvirkes av fagfornyelsen.
(Master thesis, 2023)Hensikten med denne studien har vært å undersøke hvordan undervisnings- og vurderingspraksisen til et utvalg kroppsøvingslærere på videregående skoler blir påvirket av fagfornyelsen. Oppgaven undersøker også hvordan ... -
Fordeler, muligheter og utfordringer med omvendt undervisning i kroppsøving: En kvalitativ studie fra et lærerperspektiv
(Master thesis, 2021)Formålet med denne masteroppgaven har vært å undersøke hvordan tre kroppsøvingslærere har erfart å bruke den pedagogiske fremgangsmåten, omvendt undervisning. Fremgangsmåten innebærer at elevene får den teoretiske ... -
Fotballpraksis i videregående skole og klubb: En kvalitativ studie om en lærers og en treners fotballpraksis, samt hvordan disse fotballpraksisene oppleves av elever/spillere
(Master thesis, 2020)Med utgangspunkt i læring, likheter og forskjeller ble det i denne studien undersøkt fotballpraksis på en videregående skole og i en klubb. Med fotballpraksis menes praksis i faget toppidrett fotball i den videregående ... -
Friluftsliv i vest og øst: En kvalitativ studie om elevers og læreres oppfatninger av programfag friluftsliv på en videregående skole
(Master thesis, 2013)Denne oppgaven er en kvalitativ studie av elevenes og lærernes opplevelser og erfaringer om programfag friluftsliv. Oppgaven tar utgangspunkt i problemstillingen: Hvorvidt er det samsvar mellom elevenes og lærernes erfaringer ... -
Friluftslivlæreres refleksjoner om egen profesjonsutøvelse: En studie om hvilke refleksjoner et utvalg lærere i programfag friluftsliv gjør seg om undervisningsmetoder og organisering av undervisning, i programfag friluftsliv. En analyse sett i lys av John Deweys erfaringspedagogikk.
(Master thesis, 2022)På tross av at friluftsliv tilsynelatende har hatt en økning i popularitet både i og utenfor skoleverket, vet vi lite om hva som foregår i den faktiske friluftslivundervisningen. Tema for denne oppgaven er hvilke refleksjoner ... -
«Følelser i spill» - en kroppsøvingslærers erfaringer: En autoetnografisk studie om en kroppsøvingslærers følelser og erfaringer i yrkesutøvelsen.
(Master thesis, 2020)Denne masteroppgaven er et autoetnografisk forskningsprosjekt hvor temaet er kroppsøvingslærerens følelser. Formålet med oppgaven er å få innsikt i kroppsøvingslærerens erfaringer, og å få kunnskap om følelser som ... -
Hva tenker lærere om formålet i faget kroppsøving, og hva gjør de for å nå formålet? : en kvalitativ studie av åtte kroppsøvingslærere fra fire videregående skoler.
(Master thesis, 2015-10-22)Bakgrunnen for denne studien er at det ikke eksisterer mye forskning rundt hva lærere tenker om formålet og hva de gjør for å nå formålet i kroppsøving. Målet for undersøkelsen var å belyse hva lærere tenker om formålet ... -
Hvilken betydning tilskriver elever med ulikt ferdighetsnivå i kroppsøving sin lærer?: hvordan erfarer elever i 9. klasse kroppsøvingslæreren?
(Master thesis, 2014)Hensikten med denne oppgaven har vært å få mer kunnskap om hvordan elever med ulikt ferdighetsnivå erfarer kroppsøvingslæreren, og betydningen denne personen har for elevene. For å få mer kunnskap om dette har jeg benyttet ... -
Hvordan opplever elever og lærere tilpasset opplæring i kroppsøvingsfaget?: en kvalitativ undersøkelse av et utvalg elever og læreres syn på tilpasning av organisering, mål, arbeidsmåter og innholdet i kroppsøvingstimen
(Master thesis, 2014)Denne oppgaven tar for seg elever og læreres forståelse og opplevelse av tilpasset opplæring i kroppsøvingsfaget. Hensikten var å få et innblikk i hvordan begrepet ble oppfattet og praktisert av lærer, og samtidig få ... -
Hvordan opplever faglærerstudenter i kroppsøving og idrettsfag praksisopplæringen i utdanningen sin?
(Master thesis, 2018)Denne masteravhandlingen er gjennomført ved Seksjon for kroppsøving og pedagogikk, på Norges idrettshøgskole. Oppgavens tema er skolepraksis for faglærerstudenter i kroppsøving og idrettsfag, og hensikten er å undersøke ... -
«Hvordan opplever lærere svømmeundervisningen med reviderte kompetansemål i svømming etter 4.årssteget?»: En kvalitativ studie om konsekvenser av læreplanrevisjon for lærere som underviser i svømming på 4.trinn.
(Master thesis, 2018)Denne masteroppgaven søker å svare på problemstillingen: «Hvordan opplever lærere svømmeopplæringen med reviderte kompetansemål i svømming etter 4.trinn?». Masteroppgaven har en kvalitativ tilnærming, der fem informanter ...