Browsing Masteroppgaver / Master's theses by Subject "videregående skoler"
Now showing items 1-12 of 12
-
Den unge eliteutøvers helse: forekomsten av helseplager blant fotballspillere ved norske toppidrettsgymnas
(Master thesis, 2016)Bakgrunn: Fotball er en av verdens mest populære idretter. Det er også en av idrettene som har flest skader for ungdomsspillere. Det finnes studier som ser på dette, men ingen som har sett på norske spillere på toppidrettsgymnas. ... -
«Det var gøy fordi jeg vanligvis ikke er så flink»: En kvalitativ studie om opplevelsen av exergames i kroppsøving og aktivitetslære: Perspektiver fra lærere, lærerstudenter og elever
(Master thesis, 2023)Den digitale utviklingen har ført til at digitale ferdigheter i dag regnes som avgjørende ferdighet for elevenes læring og utvikling. Ifølge forskning presterer norske elever relativt godt sammenlignet med resten av verden ... -
E-sports legitimitet som toppidrettsfag i videregående skole: En kvalitativ studie som undersøker læreres tanker om læringsutbyttet og gjennomføringen av e-sport, og i hvilken grad e-sport kan legitimeres som toppidrettsfag.
(Master thesis, 2021)E-sport har utviklet seg til et populærkulturelt fenomen, og de siste årene har det vært en tydelig økning i antall skoler som tilbyr e-sport som en del av programfaget toppidrett. Formålet med studien er å se på lærere ... -
Fagfornyelsen i kroppsøving – et mindre idrettsrettet fag?: En kvalitativ studie om hvordan undervisningspraksisen til kroppsøvingslærere på videregående skole påvirkes av fagfornyelsen.
(Master thesis, 2023)Hensikten med denne studien har vært å undersøke hvordan undervisnings- og vurderingspraksisen til et utvalg kroppsøvingslærere på videregående skoler blir påvirket av fagfornyelsen. Oppgaven undersøker også hvordan ... -
«Følelser i spill» - en kroppsøvingslærers erfaringer: En autoetnografisk studie om en kroppsøvingslærers følelser og erfaringer i yrkesutøvelsen.
(Master thesis, 2020)Denne masteroppgaven er et autoetnografisk forskningsprosjekt hvor temaet er kroppsøvingslærerens følelser. Formålet med oppgaven er å få innsikt i kroppsøvingslærerens erfaringer, og å få kunnskap om følelser som ... -
Kartlegging av mental helse og livskvalitet blant elever ved toppidrettsgymnas, gymnas med idrettsfag og ordinære videregående skoler
(Master thesis, 2021)Bakgrunn: En nyere Novarapport viser at 30% av kvinner og 12% av menn på norske videregående skoler har en form for-, eller symptomer på mentale plager. Deltagelse i idrett og fysisk aktivitet er assosiert med god fysisk- ... -
Langtidsskadet i toppidrettsfaget: En kvalitativ studie om syv videregående elever sin opplevelse med å være langtidsskadet i toppidrettsfaget, og hvordan de erfarer at lærerne tilrettelegger for dem i skadeperioden.
(Master thesis, 2022)Hensikten med denne studien har vært å undersøke elevers opplevelser med å være langtidsskadet i toppidrettsfaget og deres erfaringer med lærernes tilrettelegging i skadeperioden. Denne studien har basert seg på en kvalitativ ... -
Nyutdannede kroppsøvingslæreres møte med skolehverdagen: En kvalitativ studie om hvordan seks nyutdannede kroppsøvingslærere erfarer møtet med skolehverdagen
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie som har som formål å undersøke nyutdannede kroppsøvingslæreres erfaringer i møte med skolehverdagen. For å belyse problemstillingen har det blitt gjennomført seks semistrukturerte ... -
Risikovurdering i friluftslivsundervisning på videregående skole: En kvalitativ studie av hvordan lærere opplever og erfarer at de involverer elevene i risikovurdering i tilknytning til overnattingstur utendørs
(Master thesis, 2021)Tidligere forskning viser at lærere prioriterer sikkerhet og risiko i friluftslivsundervisningen på videregående skole, men at skriftlige risikoanalyser er manglende. Forskningen viser også at ganske få lærere involverer ... -
Selvregulert læring i kroppsøvingsfaget: En studie om elevers opplevelse av en alternativ undervisningspraksis i faget
(Master thesis, 2023)Bakgrunn: Forskning viser blant annet at selvregulert læring er mindre fremtredende i kroppsøvingsfaget, sammenliknet med andre fag. Likevel er elevenes evne til å lære ansett som den viktigste ferdigheten for fremtiden. ... -
Sosial rettferdighet i kroppsøving: En kvalitativ studie om hvordan et utvalg lærere på videregående skole forstår sosial rettferdighet i kroppsøving og egen kroppsøvingsundervisning
(Master thesis, 2023)Det finnes lite forskningsbasert kunnskap om sosial rettferdighet og kroppsøving i den norske skole, men den eksisterende forskningen viser at faget kan oppleves sosialt urettferdig og at praksis, privilegerer og marginaliserer ... -
Symptomer på spiseforstyrrelser og selvfølelse blant unge utholdenhetsutøvere og utøvere i estetiske idretter: En tverrsnittstudie ved norske toppidrettsgymnas, gymnas med idrettsfag og ordinære videregående skoler
(Master thesis, 2021)Bakgrunn: Risikoen for å utvikle spiseforstyrrelser er økt for både kvinnelige- og mannlige idrettsutøvere sammenlignet med ikke-idrettsutøvere. Idrettsutøvere som konkurrerer i vektsensitive idretter er særlig utsatt. ...