"Karakteren i seg selv gir jo ikke noe læring": en empirisk studie av vurdering for læring i kroppsøving ved seks videregående skoler i Norge
Doctoral thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2419782Utgivelsesdato
2016Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Tema i denne artikkelbaserte avhandlingen er vurdering for læring (VfL) i kroppsøving. Både
avhandlingens litteraturgjennomgang og tidligere internasjonale litteraturgjennomganger
viser at selv om det har vært et økende tilfang av forskning på vurdering i kroppsøving de
siste år, er det fortsatt få studier som har fokus på formative vurderingspraksiser og VfL.
I Norge ble læreplanreformen Kunnskapsløftet fra 2006 fulgt opp med en vurderingsforskrift
og skoleutviklingsprosjekter som forutsatte implementering av formative vurderingspraksiser
og VfL. Denne utdanningskontekst brukes i avhandlingen til å studere hvordan VfL forstås
og implementeres i kroppsøving.
Til studien ble det rekruttert seks videregående skoler. Det empiriske grunnlaget er en
undersøkelse blant alle elever og deres kroppsøvingslærere ved skolene. Ved hver av de seks
skolene ble det gjennomført fokusgruppeintervju med de lærere som underviste i
kroppsøving, mens datainnsamlingen blant elevene foregikk gjennom et digitalt spørreskjema
om kroppsøving og vurdering. Det endelige utvalget teller 1486 elever og 23
kroppsøvingslærere.
Kombinasjonen av kvantitative og kvalitative metoder for innsamling og prosessering av
empiri gjør at studien som helhet kan beskrives som et flermetodisk eller mixed method
design. Den overordnede problemstillingen er belyst gjennom resultater fra fire studier som
er publisert i artikkelform i engelskspråklige tidsskrifter. I: Assessing with new eyes? Assessment for learning in Norwegian physical education [Av Petter Erik Leirhaug og Claes Annerstedt, publisert online før trykk 14.10.2015 i Physical Education and Sport Pedagogy, 1-16.] II: Exploring the relationship between student grades and assessment for learning in Norwegian physical education.
[Av Petter Erik Leirhaug; publisert online før trykk 23.9.2015 i European Physical Education Review, 1-17] III: ‘The grade alone provides no learning’: Investigating assessment literacy among Norwegian physical education teachers [Av Petter Erik Leirhaug, Ann MacPhail og Claes Annerstedt; Asia-Pacific Journal of Health, Sport and Physical Education 7(1), 21-36] IV: ‘It’s the other assessment that is the key’: three Norwegian physical education teachers’ engagement (or not) with assessment for learning [Av Petter Erik Leirhaug og Ann MacPhail; Sport, Education and Society 20(5), 624-640]
Beskrivelse
Avhandling (doktorgrad) - Norges idrettshøgskole, 2016