Blar i Brage NIH på tittel
Viser treff 1700-1719 av 3469
-
Jeg kan delta!: barn med funksjonsnedsettelser og deltakelse i fysisk aktivitet - en multimetodestudie i en habiliteringskontekst
(Doctoral thesis, 2012)Denne studien bidrar til å øke den forskningsbaserte kunnskapen om barn med funksjonsnedsettelser og deres deltakelse. Kunnskapen har utgangspunkt i barnas perspektiv i en habiliteringskontekst som har fysisk aktivitet ... -
"Jeg kan og jeg vil, men jeg passer visst ikke inn": En narrativ studie om barn og unges erfaringer med kroppsøvingsfaget når de har en sjelden diagnose (fysisk funksjonshemning)
(Doctoral thesis, 2013)Dagens skole skal tilby alle barn og unge en tilpasset og likeverdig opplæring i en inkluderende fellesskole. Dette gjelder selvsagt også i det obligatoriske kjernefaget kroppsøving. Gjennom egne yrkeserfaringer, i løpet ... -
«Jeg klarte bare ikke mer»: En kvalitativ studie av hvorfor fotballelever slutter på toppidrettsgymnas
(Master thesis, 2023)Norges toppidrettsgymnas reklamerer med å være de beste på å tilrettelegge for elever som ønsker å kombinere toppidrett og videregående skole. Likevel er det flere elever på toppidrettsgymnas som slutter på skolen innen ... -
«Jeg må gjøre litt ekstra for å holde på med det jeg elsker»: En kvalitativ studie av hvordan norske toppidrettsutøvere oppfatter meldepliktsystemet
(Master thesis, 2017)Meldepliktsystemet er ett av de mest omdiskuterte og kontroversielle tiltakene i kampen mot doping i idretten. Formålet med meldepliktsystemet er å kunne gjennomføre uanmeldte og effektive dopingkontroller året rundt. Det ... -
«Jeg mistet hammeren min som snekker»: Kroppsøvingslæreres opplevelser av hjemmeskole og setting av standpunktkarakter på 10. trinn under Covid-19
(Master thesis, 2022)Dette er en masteroppgave i idrettsvitenskap skrevet under institutt for lærerutdanning og friluftlivsstudier ved Norges Idrettshøgskole. Problemområdet for oppgaven er kroppsøving og vurdering av kroppsøving under ... -
«Jeg synes ikke idrettsfag er en god match for en toppidrettsutøver»: En kvalitativ undersøkelse av hvorfor toppidrettselever velger studiespesialisering med det valgbare programfaget toppidrett, fremfor idrettsfag
(Master thesis, 2019)Hensikten med studien er å undersøke hvorfor toppidrettselever velger studiespesialisering med det valgbare programfaget toppidrett, fremfor idrettsfag når de kombinerer videregående opplæring og idrettssatsing. Gjennom ... -
«Jeg tror man er litt for redd for å konkretisere hva vi skal vurdere, egentlig.»: En kvalitativ studie av fem kroppsøvingslærere sin oppfatning av ny læreplan (LK20) og implikasjoner for vurdering i faget
(Master thesis, 2022)Dette er en masteroppgave i idrettsvitenskap skrevet for Institutt for lærerutdanning og friluftslivsstudier (ILF) ved Norges Idrettshøgskole, 2022. Studien har som formål å undersøke hvordan kroppsøvingslærere i videregående ... -
«Jeg var ikke gutt nok for gutta, og ikke jente nok for jentene, så hvor skal jeg liksom?»: En fenomenologisk studie om kroppsøvingserfaringene til fire transelever
(Master thesis, 2022)Bakgrunn: Masteroppgaven tar utgangspunkt i min interesse for hvordan en minoritetsgruppe erfarer kroppsøvingsfaget. Jeg jobber som lærer og har min utdanning innen kroppsøving og idrettsfag. Selv om samfunnet vårt stadig ... -
«Jeg var ofte på biblioteket og drev med andre fag»: En narrativ studie av to elevers erfaringer med kroppsøvingsfaget fra ungdomskolen og gjennom tre år på videregående skole.
(Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven har som siktemål å belyse og søke forståelse av to elevers subjektive erfaringer i, og med, kroppsøvingsfaget fra inngangen av ungdomsskolen til utgangen videregående opplæring. Erfaringene som løftes ... -
"Jeg vil bli verdensmester! - hva gjør jeg da?": en retrospektiv studie av utøverekspertise blant tidligere og nåværende elitelangrennsløpere i lys av deliberate practice.
(Master thesis, 2011)Denne studien omhandler faktorer i treningsprosessen som fremmer eller hemmer utvikling mot et internasjonalt toppnivå i langrenn. Sagt på en annen måte: Hvordan har de beste blant de beste opparbeidet sin utøverekspertise ... -
«Jeg vil gjerne ha uteskole, men jeg har ikke den didaktiske kunnskapsbasen for å utnytte meg av det»: Læreres bruk av uteskole i grunnskolen (5.-10. trinn), samt møtet med uteskole i lærerutdanningen
(Master thesis, 2022)Flere studier viser til læreres opplevelse av manglende erfaring og kunnskap om uteskole fra utdanningen. Kombinert med ulike skolekulturelle faktorer, er den manglende erfaringen og kunnskapen utfordringer som i mange ... -
"Jeg vil velge selv": et kvalitativt aksjonsforskningsprosjekt med elevers valgmulighet i kroppsøving
(Master thesis, 2014)Dette er en masteroppgave i idrettsvitenskap, med tilhørighet til seksjon for kroppsøving og pedagogikk, skrevet ved Norges Idrettshøyskole (NIH). Den er skrevet som en del av et større prosjekt på seksjonen som går under ... -
Jenter og skiskyting: hvordan gjør jenter kjønn i skiskyting
(Master thesis, 2017)Denne studien tar for seg jenter og skiskyting. Flere tidligere studier viser at det å være idrettsutøver og det å være jente noen ganger betraktes som to motstridende identiteter. Kombinasjonen jente og idrettsutøver kan ... -
Jentesatsingsprosjekter i norsk idrett - fra gode intensjoner til vellykket iverksetting: en kvalitativ casestudie av prosjektorganisering, prosjektledelse og iverksetting av jentesatsingsprosjektene PowderPuff Girls og Sunn Jenteidrett
(Master thesis, 2014)Denne studien undersøker hvordan jentesatsingsprosjektene PowderPuff Girls og Sunn Jenteidrett er iverksatt i norsk idrett, samt hvilke implikasjoner prosjektorganisering og prosjektledelse har for prosjektenes iverksetting. ... -
"Jess, jeg skal på tur - en inderlig glede i mitt liv": kvinnelige naturguiders yrkeserfaringer fra Svalbard
(Master thesis, 2010)Denne oppgaven er et kvalitativt studie om friluftsliv som yrkesfelt, med utgangspunkt i kvinnelige naturguiders arbeidserfaringer fra Svalbard. Tema er utformet på bakgrunn av forskning i friluftsliv med et kjønnsperspektiv, ... -
Joint associations of accelerometer-measured physical activity and sedentary time with all-cause mortality: A harmonised meta-analysis in more than 44 000 middle-aged and older individuals
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Objectives: To examine the joint associations of accelerometer-measured physical activity and sedentary time with all-cause mortality. Methods: We conducted a harmonised meta-analysis including nine prospective cohort ... -
Joint associations of device-measured physical activity and abdominal obesity with incident cardiovascular disease: A prospective cohort study
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Objective: To examine the joint associations between physical activity and abdominal obesity with the risk of cardiovascular disease (CVD) events. Methods: We included 70 830 UK Biobank participants (mean age±SD=61.6 ± ... -
Joint associations of physical activity and sedentary time with adiposity during adolescence: ALSPAC
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Background: In developing evidence-based physical activity (PA) guidelines for youth, a knowledge gap exists regarding the health effects of sedentary time (SED). The aim of this study was to determine the joint associations ... -
Joint associations of physical activity and sedentary time with body mass index: A prospective study of mortality risk
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Device-measured physical activity and sedentary time are suggested to be more important determinants of all-cause mortality compared to body mass index (BMI) in mainly older adults. However, the joint associations of ... -
Journalisters syn på samarbeidet med den norske OL-troppen under vinterlekene i Vancouver 2010
(Journal article; Peer reviewed, 2010-12)Using web-based surveys, we study how Norwegian sports reporters perceived their relationship to the Norwegian team during the Olympic winter games in 2010. It was revealed that (i) the working conditions of journalists ...