Browsing Norges idrettshøgskole by Subject "elever"
Now showing items 41-60 of 75
-
Hvorfor slutter elever ved norske toppidrettsgymnas?: En retrospektiv tversnittsstudie av tidligere idrettselever
(Master thesis, 2013)Mange unge slutter på skolen innen de har oppnådd studiekompetanse, og det å redusere frafallet fra videregående skole (VGS) er et politisk satsingsområde. I Norge finnes en rekke toppidretts- og skigymnas, der elevene ... -
Indices of physical activity, executive function, and academic performance among 10-year-old schoolchildren: cross-sectional, prospective, and intervention findings from The Active Smarter Kids (ASK) school-based cluster-randomized controlled trial
(Doctoral thesis, 2018)Bakgrunn: Eit aukande tal studiar viser at born oppnår kognitive fordelar av deltaking i fysisk aktivitet. Få studiar av høg kvalitet har derimot undersøkt effekten av skuleintervensjonar med fysisk aktivitet som er integrert ... -
Interessebasert kroppsøving og elevers selvrapporterte emosjoner: Effekt av toårig kroppsøvingsintervensjon på elevers selvrapporterte emosjoner av kroppsøvingskonteksten
(Master thesis, 2017)Denne masteroppgaven er klausulert etter Forvaltningsloven § 13, og er IKKE TILGJENGELIG. -
«Jeg har aldri snakket sånn her om veiledninga mi før»: En kvalitativ analyse av kunnskapsbasen praksisveiledere ved kroppsøvingslærerutdanning benytter og besitter i møte med studenter
(Master thesis, 2020)Dette er en masteroppgave i idrettsvitenskap ved Norges idrettshøgskole (NIH), Seksjon for kroppsøving og pedagogikk. Formålet med studien er å undersøke hvilke former for kunnskap som preger praksisveilederes arbeid med ... -
«Jeg klarte bare ikke mer»: En kvalitativ studie av hvorfor fotballelever slutter på toppidrettsgymnas
(Master thesis, 2023)Norges toppidrettsgymnas reklamerer med å være de beste på å tilrettelegge for elever som ønsker å kombinere toppidrett og videregående skole. Likevel er det flere elever på toppidrettsgymnas som slutter på skolen innen ... -
«Jeg var ikke gutt nok for gutta, og ikke jente nok for jentene, så hvor skal jeg liksom?»: En fenomenologisk studie om kroppsøvingserfaringene til fire transelever
(Master thesis, 2022)Bakgrunn: Masteroppgaven tar utgangspunkt i min interesse for hvordan en minoritetsgruppe erfarer kroppsøvingsfaget. Jeg jobber som lærer og har min utdanning innen kroppsøving og idrettsfag. Selv om samfunnet vårt stadig ... -
«Jeg var ofte på biblioteket og drev med andre fag»: En narrativ studie av to elevers erfaringer med kroppsøvingsfaget fra ungdomskolen og gjennom tre år på videregående skole.
(Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven har som siktemål å belyse og søke forståelse av to elevers subjektive erfaringer i, og med, kroppsøvingsfaget fra inngangen av ungdomsskolen til utgangen videregående opplæring. Erfaringene som løftes ... -
"Jeg vil velge selv": et kvalitativt aksjonsforskningsprosjekt med elevers valgmulighet i kroppsøving
(Master thesis, 2014)Dette er en masteroppgave i idrettsvitenskap, med tilhørighet til seksjon for kroppsøving og pedagogikk, skrevet ved Norges Idrettshøyskole (NIH). Den er skrevet som en del av et større prosjekt på seksjonen som går under ... -
Kartlegging av mental helse og livskvalitet blant elever ved toppidrettsgymnas, gymnas med idrettsfag og ordinære videregående skoler
(Master thesis, 2021)Bakgrunn: En nyere Novarapport viser at 30% av kvinner og 12% av menn på norske videregående skoler har en form for-, eller symptomer på mentale plager. Deltagelse i idrett og fysisk aktivitet er assosiert med god fysisk- ... -
Konkurranse i kroppsøving: En kvalitativ studie om elevers opplevelse av konkurranse i kroppsøvingsfaget.
(Master thesis, 2020)I denne oppgaven har jeg formulert et forskningsspørsmål som skal belyse elevenes opplevelser av konkurranseaktivitet i kroppsøvingsundervisningen. Oppgaven skal bidra til økt forståelse for elevers erfaringer med faget ... -
Kropp i kroppsøvingsfaget: en kvalitativ studie som undersøker hvordan kroppsøvingslærere tolker og praktiserer innholdet i LK06, som omhandler kroppsideal, elevenes oppfatning av kropp og selvfølelse i faget
(Master thesis, 2016-08-16)Utviklingen i dagens samfunn viser at kropp og utseende har fått en sentral rolle (Bunkholdt, 2000; Dowling, 2010). På grunnlag av dette ble deler av læreplanen i kroppsøvingsfaget i Kunnskapsløftet 06 revidert i 2012. ... -
Kroppsøvingsfaget i ungdoms tekster: En (diskurs)analyse basert på leserinnlegg fra Aftenpostens Si;D-sider
(Master thesis, 2013)Masteroppgavens tema er kroppsøvingsfaget i et elevperspektiv. Et utvalg tekster fra avisen Aftenpostens Si;D-sider, er oppgavens materiale. Si;D-sidene er debattsider, forbeholdt barn og ungdom. Hensikten med å benytte ... -
«Kroppsøvingsfaget som sosialt lim»: en kvalitativ studie av læringsmiljø i kroppsøvingsfaget (Vg1) ved to videregående skoler i Oslo
(Master thesis, 2015-09-22)I dette prosjektet har jeg undersøkt hva et godt læringsmiljø kan være i kroppsøvingsfaget ved å gjøre en regelverkanalyse av «læringsmiljø» som rammeverk-, teoretisk-, empirisk- og forskningsbasert-begrep. Videre er ... -
Langtidsskadet i toppidrettsfaget: En kvalitativ studie om syv videregående elever sin opplevelse med å være langtidsskadet i toppidrettsfaget, og hvordan de erfarer at lærerne tilrettelegger for dem i skadeperioden.
(Master thesis, 2022)Hensikten med denne studien har vært å undersøke elevers opplevelser med å være langtidsskadet i toppidrettsfaget og deres erfaringer med lærernes tilrettelegging i skadeperioden. Denne studien har basert seg på en kvalitativ ... -
Likhet for enhver pris?: En kvalitativ studie av hvordan elever erfarer kultur- og kunnskapsformidlingen i kroppsøvingsfaget
(Master thesis, 2022)Masteroppgavens tema er «sosiokulturell ulikhet i kroppsøvingsfaget». Jeg ønsker derfor å undersøke og fremme den levde erfaringen til elever som kommer fra et sammensatt sosiodemografisk område. Problemstillingen lyder ... -
Læring med animasjoner i treningslære 2: elevers læringsutbytte fra tredimensjonale animasjoner sammenlignet med todimensjonale stillbilder
(Master thesis, 2016-08-16)Ved innføringen av Kunnskapsløftet 2006 ble det i den norske skolen et større fokus på IKT (Informasjon- og kommunikasjonsteknologi) og digitale verktøy enn tidligere. Hvor digitale ferdigheter ble beskrevet som en av ... -
Min egen trening: Et kvalitativt aksjonsforskningsprosjekt om elevers erfaringer med et egentreningsopplegg i kroppsøving
(Master thesis, 2020)Oppgavens omhandler elevers erfaring med egentrening kroppsøving. Egentreningen gjennomføres ved at elever deltar i et aksjonsforskningsprosjekt, med en spesifikk egentreningsoppgave utviklet i samhandling med en ... -
Når motivasjonen tar slutt: En kvalitativ undersøkelse av hvorfor talentfulle fotballelever ikke fullfører treårig videregående skolegang ved toppidrettsgymnas eller toppidrettslinje
(Master thesis, 2018)Studiespesialisering med toppidrett og toppidrettsgymnas skilter med at de skal være best på kombinasjonen toppidrettssatsning og videregående utdanning. På tross av dette velger flere unge fotballspillere hvert år å avbryte ... -
Presset angår ikke meg: en kvalitativ studie om kropp og "kroppspress" blant elever i videregående skole
(Master thesis, 2016-08-16)Masteroppgavens tema er kropp og «kroppspress», og dette temaet undersøkes sammen med et utvalg ungdommer i videregående skole. Bakgrunnen for det valgte temaet er den stadig voksende bekymring for, og det mye omtalte ... -
Prosjekt "Perfekt utseende": kvalitativ studie om skjønnhetsidealer i samfunnet og idealenes betydning for elever på videregående skole
(Master thesis, 2015-10-12)Masteroppgavens tema er perfeksjon og skjønnhetsidealer, og utforsker hva det kan innebære «å være perfekt» i dagens samfunn. Bakgrunnen er den nærmest daglige omgang med bilder av kropp, mote og utseende fra mediene; ...