Browsing Norges idrettshøgskole by Subject "elever"
Now showing items 61-75 of 75
-
Risikovurdering i friluftslivsundervisning på videregående skole: En kvalitativ studie av hvordan lærere opplever og erfarer at de involverer elevene i risikovurdering i tilknytning til overnattingstur utendørs
(Master thesis, 2021)Tidligere forskning viser at lærere prioriterer sikkerhet og risiko i friluftslivsundervisningen på videregående skole, men at skriftlige risikoanalyser er manglende. Forskningen viser også at ganske få lærere involverer ... -
Running with Dewey: An alternative running program in 2. year high shool physical education
(Master thesis, 2012)This study is based on an action research project labeled “Running with Dewey” implemented in a 2.year High School Physical Education class. The purpose of the project was to analyze students´ response to a running program ... -
Selvregulert læring i kroppsøvingsfaget: En studie om elevers opplevelse av en alternativ undervisningspraksis i faget
(Master thesis, 2023)Bakgrunn: Forskning viser blant annet at selvregulert læring er mindre fremtredende i kroppsøvingsfaget, sammenliknet med andre fag. Likevel er elevenes evne til å lære ansett som den viktigste ferdigheten for fremtiden. ... -
Sosial rettferdighet i kroppsøving: En kvalitativ studie om hvordan et utvalg lærere på videregående skole forstår sosial rettferdighet i kroppsøving og egen kroppsøvingsundervisning
(Master thesis, 2023)Det finnes lite forskningsbasert kunnskap om sosial rettferdighet og kroppsøving i den norske skole, men den eksisterende forskningen viser at faget kan oppleves sosialt urettferdig og at praksis, privilegerer og marginaliserer ... -
Sosial rettferdighet i kroppsøving: En kvalitativ studie om hvordan syv elever på videregående skole erfarer sosial rettferdighet i kroppsøvingsfaget
(Master thesis, 2023)Tidligere forskning viser at elevgrupper kan bli marginalisert i kroppsøvingsfaget. I tillegg finnes det lite forskning på sosial rettferdighet fra et elevperspektiv. I forbindelse med det var hensikten til studien å belyse ... -
Symptomer på spiseforstyrrelser og selvfølelse blant unge utholdenhetsutøvere og utøvere i estetiske idretter: En tverrsnittstudie ved norske toppidrettsgymnas, gymnas med idrettsfag og ordinære videregående skoler
(Master thesis, 2021)Bakgrunn: Risikoen for å utvikle spiseforstyrrelser er økt for både kvinnelige- og mannlige idrettsutøvere sammenlignet med ikke-idrettsutøvere. Idrettsutøvere som konkurrerer i vektsensitive idretter er særlig utsatt. ... -
Testing i kroppsøving: elevenes erfaringer med testing i faget i videregående skole
(Master thesis, 2013)Denne masteroppgaven handler om hvordan elever i videregående skole erfarer bruk av tester i kroppsøvingsfaget. Testing i kroppsøvingsfaget er et aktuelt tema, men det er gjort lite forskning på hvordan elever erfarer denne ... -
"Uforpliktende gøy eller faglig moro?" om elevers selvopplevde læring i friluftsliv valgfag
(Master thesis, 2011)Denne oppgaven er en kvalitativ undersøkelse omkring friluftsliv som valgfag, med elevene og deres erfarte læreplan i hovedfokus. Problemstillingen hva utrykker elevene at de lærer i friluftsliv valgfag på en videregående ... -
Undervisning med animasjoner i treningslære 2: læreres erfaringer med treningslære som programfag og animasjoner som læringsverktøy
(Master thesis, 2016-08-15)Bakgrunn: Datateknologi har gjort at dagens lærere besitter langt flere muligheter enn de gjorde for tjue år siden, og animasjoner brukes stadig mer som pedagogisk læringsverktøy for å forstå dynamiske prosesser. I ... -
«Vi bør jo samarbeide. Hadde det bare vært så enkelt ...»: En kvalitativ studie om hvordan kroppsøvingslærere og idrettspedagoger erfarer at deres samarbeidsmuligheter kan gi et mer inkluderende og tilpasset opplæringstilbud for elever med funksjonsnedsettelse i kroppsøvingsfaget
(Master thesis, 2022)Tidligere forskning viser at barn og unge med funksjonsnedsettelse opplever segregerende praksiser i kroppsøvingsfaget i form av å ikke bli inkludert eller få tilrettelagt undervisning etter sine behov. Etter praksisopphold ... -
Videregåendeelevers forståelser av kropp: En kvalitativ undersøkelse om hvilke forståelser av kropp som kommer til uttrykk hos et utvalg elever i tredje klasse ved videregående skole
(Master thesis, 2022)Det overordnede temaet for masteroppgaven er kropp. Masteroppgaven søker å besvare problemstillingen: Hvilke forståelser av kropp kommer til uttrykk hos et utvalg elever i tredje klasse ved videregående skole? Det ... -
Vurderingspraksisen i "toppidrett fotball" - i tråd med fagets formål?: en kvalitativ studie av lærere og elevers opplevelse av vurderingspraksisen - relatert til hva de mener er hensikten med faget
(Master thesis, 2016-08-15)Formålet med denne studien er å belyse hvilke synspunkter idrettslærere og elever på to videregående skoler med programfaget ‹‹toppidrett fotball›› har om vurderingspraksisen i toppidrettsfaget, relatert til hva de mener ... -
Yrkesfaglige- og studiespesialiserende elevers motivasjon for kroppsøving: En komparativ studie av elevers selvbestemte motivasjon for kroppsøving, basert på longitudinell data fra REPAC prosjektet
(Master thesis, 2018)De yrkesfaglige programmene i videregående opplæring opplever at flere elever ikke fullfører utdanningen sammenlignet med studieforberedende programmer (SSB, 2018). Alle studieprogrammer har samme antall kroppsøvingstimer ... -
Å se skogen for mer enn trær: En kvalitativ studie av hvordan elever og lærere i videregående skole omtaler nærmiljøets og stedets betydning for friluftslivsundervisningen i kroppsøvingsfaget
(Master thesis, 2020)Masteroppgaven har som intensjon å bidra med kunnskap om hvordan nærmiljø og lokale steder benyttes og oppleves av lærere og elever i skolens friluftslivsundervisning. Det empiriske materialet baserer seg på observasjoner ... -
Økologisk bevissthet og friluftsliv i kroppsøving: Et aksjonsforskningsprosjekt i videregående skole
(Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven er skrevet ved institutt for lærerutdanning og friluftslivsstudier, ved Norges idrettshøgskole studieåret 2020/2021. Formålet med oppgaven er å undersøke hvordan friluftslivsundervisningen i skolen kan ...