Blar i Norges idrettshøgskole på emneord "kroppsøving"
Viser treff 41-60 av 134
-
Endringer i kroppsøvingsfaget 01.08.2012 - implementering og konsekvenser: Lærernes møte med revidert plan
(Master thesis, 2013)Den 1. august 2012 ble det gjort endringer i forskrift til opplæringsloven og læreplan i kroppsøving. Denne masteroppgaven handler om hvilke konsekvenser revisjon av forskrift til opplæringsloven og læreplan har fått for ... -
Erfaringer fra fysisk aktivitet, kroppskultur og kroppsøving : en kvalitativ undersøkelse av norsk ungdom fra middelklassen og deres foreldre
(Master thesis, 2012)I denne kvalitative undersøkelsen intervjuet jeg norsk ungdom og deres foreldre om synspunkter og erfaringer når det gjelder fysisk aktivitet, kroppskultur og kroppsøvingsfaget. Målet med undersøkelsen var å få en ... -
Et aktivt friluftsliv i Osloskolen med FRIGO: En kvalitativ studie av partnerskapet mellom Friluftslivssenteret i Gamle Oslo (FRIGO) og utvalgte Osloskoler for å fremme undervisning i friluftsliv.
(Master thesis, 2021)Forskning viser at friluftslivsundervisning får en begrenset plass i elevers skolehverdag og at opplæringen ofte ikke samsvarer med læreplanenes intensjoner og målsetninger (Abelsen & Leirhaug, 2017, s. 20). Forskere antar ... -
Et relasjonelt perspektiv på kroppsøving: Effekten av en toårig interessebasert intervensjon på elevers selvrapporterte iver for kroppsøving
(Master thesis, 2018)Bakgrunn: Forskning antyder at dagens kroppsøvingsfag er styrt av en dominerende idrettsdiskurs, noe som får konsekvenser for elever som ikke finner trening på idrettslige ferdigheter spesielt meningsfullt (Säfvenbom, ... -
Evner i kroppsøvingsfaget: En kvalitativ studie av elevers forståelse av evner i kroppsøvingsfaget
(Master thesis, 2023)Introduksjon: Formålet med studien var å undersøke problemstillingen: «Hvordan forstår elever i barneskolen evner i kroppsøvingsfaget?». Denne studien belyser barnets perspektiv, hvor de får muligheten til å dele sin ... -
Fagfornyelsen i kroppsøving – et mindre idrettsrettet fag?: En kvalitativ studie om hvordan undervisningspraksisen til kroppsøvingslærere på videregående skole påvirkes av fagfornyelsen.
(Master thesis, 2023)Hensikten med denne studien har vært å undersøke hvordan undervisnings- og vurderingspraksisen til et utvalg kroppsøvingslærere på videregående skoler blir påvirket av fagfornyelsen. Oppgaven undersøker også hvordan ... -
Flipped Learning in Physical Education: An alternative teaching strategy
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven er klausulert, og er IKKE TILGJENGELIG før juni 2024. -
Folkehelse og livsmestring i kroppsøvingsfaget: En kvalitativ studie om seks ungdomsskoleelever sine erfaringer og forståelse av det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring i kroppsøving
(Master thesis, 2023)Bakgrunn og formål: Psykiske helseplager blant unge har de siste tiårene økt betraktelig. Faktorer som kan ha forårsaket økningen er skolerelatert press, kroppsmisnøye, sosiale medier og økende sosial ulikhet. I samsvar ... -
Fordeler, muligheter og utfordringer med omvendt undervisning i kroppsøving: En kvalitativ studie fra et lærerperspektiv
(Master thesis, 2021)Formålet med denne masteroppgaven har vært å undersøke hvordan tre kroppsøvingslærere har erfart å bruke den pedagogiske fremgangsmåten, omvendt undervisning. Fremgangsmåten innebærer at elevene får den teoretiske ... -
Friluftsliv i kroppsøving: En kvalitativ studie av hvordan et utvalg elever erfarer friluftslivsundervisningen i kroppsøvingsfaget
(Master thesis, 2023)Utøvelse av friluftsliv har vært en del av norsk skole siden tidlig på 1900-tallet. Pedagogiseringen av emnet skjedde likevel ikke før på 1970-tallet, da det ble utviklet et fyldigere pedagogisk tankegods for friluftsliv ... -
Friluftslivsundervisning i videregående skole - autonomi eller kontroll: En kvalitativ undersøkelse av elevers erfaringer med friluftsliv i kroppsøvingsfaget
(Master thesis, 2013)Denne oppgaven retter søkelys mot elevers erfaringer etter undervisning med tema friluftsliv i kroppsøvingsfaget. Formålet med oppgaven er å belyse hvilke pedagogiske hensyn som bør ligge til grunn, dersom viktige mål ... -
Fysisk aktivitet på fritiden og emosjoner i kroppsøvingsfaget: En undersøkelse av potensielle sammenhenger mellom emosjoner og rapportert fysisk aktivitet på fritiden blant elever på 10.trinn og Vg1.
(Master thesis, 2021)Bakgrunn og formål: Det er tidligere vist i litteraturen at en aktiv fritid kan ha påvirkning på hvordan elever oppfatter og forstår kroppsøvingsfaget. Det er likevel lite forskning på elevers rapportering om aktivitet på ... -
Fysisk-motorisk ferdighet gjennom kroppsøving – et viktig bidrag til elevenes allmenndanning og læring i skolen
(Journal article; Peer reviewed, 2013)Elevenes personlighetsutvikling og allmenndannelse er viktige mål for skolen. Kognitive, sosiale, moralske, emosjonelle og fysisk-motoriske sider ved danning og utvikling er nedfelt i overordnede mål og læreplaner. Dette ... -
«Følelser i spill» - en kroppsøvingslærers erfaringer: En autoetnografisk studie om en kroppsøvingslærers følelser og erfaringer i yrkesutøvelsen.
(Master thesis, 2020)Denne masteroppgaven er et autoetnografisk forskningsprosjekt hvor temaet er kroppsøvingslærerens følelser. Formålet med oppgaven er å få innsikt i kroppsøvingslærerens erfaringer, og å få kunnskap om følelser som ... -
Hva tenker lærere om formålet i faget kroppsøving, og hva gjør de for å nå formålet? : en kvalitativ studie av åtte kroppsøvingslærere fra fire videregående skoler.
(Master thesis, 2015-10-22)Bakgrunnen for denne studien er at det ikke eksisterer mye forskning rundt hva lærere tenker om formålet og hva de gjør for å nå formålet i kroppsøving. Målet for undersøkelsen var å belyse hva lærere tenker om formålet ... -
Hva vet vi (ikke) om elevers opplevelser med friluftsliv i norsk skole: en gjennomgang av empiriske studier 1974-2014
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Artikkelen presenterer en kunnskapsoversikt basert pa° en systematisk gjennomgang av empiriske studier om friluftsliv i norsk skole der elevers opplevelser eller stemmer kommer til uttrykk. En slik oversikt er ikke tidligere ... -
Hvilken betydning tilskriver elever med ulikt ferdighetsnivå i kroppsøving sin lærer?: hvordan erfarer elever i 9. klasse kroppsøvingslæreren?
(Master thesis, 2014)Hensikten med denne oppgaven har vært å få mer kunnskap om hvordan elever med ulikt ferdighetsnivå erfarer kroppsøvingslæreren, og betydningen denne personen har for elevene. For å få mer kunnskap om dette har jeg benyttet ... -
«Hvis jeg ikke skulle kjørt lek i kroppsøving, så hadde det blitt et utrolig trist fag» : En kvalitativ studie om hvordan leken som fenomen kommer til syne i kroppsøvingsfaget i barne- og ungdomsskolen
(Master thesis, 2018)Bakgrunnen for studien er at det finnes lite forskning om lekfenomenet i kroppsøvingsfaget, til tross for at det i læreplanen for faget står skrevet at leken skal være en del av opplæringen (Jonskås, 2010; Utdanningsdirektoratet ... -
Hvordan opplever elever og lærere tilpasset opplæring i kroppsøvingsfaget?: en kvalitativ undersøkelse av et utvalg elever og læreres syn på tilpasning av organisering, mål, arbeidsmåter og innholdet i kroppsøvingstimen
(Master thesis, 2014)Denne oppgaven tar for seg elever og læreres forståelse og opplevelse av tilpasset opplæring i kroppsøvingsfaget. Hensikten var å få et innblikk i hvordan begrepet ble oppfattet og praktisert av lærer, og samtidig få ...