Blar i Norges idrettshøgskole på emneord "lærere"
Viser treff 41-54 av 54
-
Ny som kroppsøvingslærer: en kvalitativ studie om hvordan nyutdannede kroppsøvingslærere opplever og erfarer sitt første år i læreryrket
(Master thesis, 2015-08-17)Studien omhandler nyutdannede kroppsøvingslæreres opplevelser og erfaringer fra sitt første år som yrkesutøvere, hvor hensikten er å undersøke hva som er mest utfordrende i møte med yrkeslivet. Avhandlingen retter ... -
Nyutdannede kroppsøvingslæreres møte med skolehverdagen: En kvalitativ studie om hvordan seks nyutdannede kroppsøvingslærere erfarer møtet med skolehverdagen
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie som har som formål å undersøke nyutdannede kroppsøvingslæreres erfaringer i møte med skolehverdagen. For å belyse problemstillingen har det blitt gjennomført seks semistrukturerte ... -
Profesjonell kunnskap i kroppsøving: En kvalitativ studie om kroppsøvingslæreres profesjonelle kunnskap
(Master thesis, 2020)Dette er en masteroppgave i idrettsvitenskap med tilhørighet til Seksjon for kroppsøving og pedagogikk, skrevet ved Norges idrettshøgskole (NIH). Dette prosjektet tar utgangspunkt i forskningsspørsmålet: «Hvordan kommer ... -
Risikovurdering i friluftslivsundervisning på videregående skole: En kvalitativ studie av hvordan lærere opplever og erfarer at de involverer elevene i risikovurdering i tilknytning til overnattingstur utendørs
(Master thesis, 2021)Tidligere forskning viser at lærere prioriterer sikkerhet og risiko i friluftslivsundervisningen på videregående skole, men at skriftlige risikoanalyser er manglende. Forskningen viser også at ganske få lærere involverer ... -
Selvregulert læring i kroppsøvingsfaget: En studie om elevers opplevelse av en alternativ undervisningspraksis i faget
(Master thesis, 2023)Bakgrunn: Forskning viser blant annet at selvregulert læring er mindre fremtredende i kroppsøvingsfaget, sammenliknet med andre fag. Likevel er elevenes evne til å lære ansett som den viktigste ferdigheten for fremtiden. ... -
"Shaking or stirring?": a case-study of physical education teacher education in Norway
(Doctoral thesis, 2011)The aim of this study was to research physical education teacher educators’ (PETEs) (and to a lesser extent physical education [PE] students’) perspectives on the nature and purposes of physical education teacher education ... -
«De skal bli litt svette i pannen og ha et smil om munnen»: En kvalitativ studie av læreres oppfatning av og arbeid med ny læreplan, og utfordringer med å skape bevegelsesglede i kroppsøving.
(Master thesis, 2021)Dette er en masteroppgave i idrettsvitenskap, skrevet ved institutt for idrett og samfunnsvitenskap, og institutt for lærerutdanning og friluftslivsstudier ved Norges Idrettshøgskole (NIH). Hensikten med studien har vært ... -
Sosial rettferdighet i kroppsøving: En kvalitativ studie om hvordan et utvalg lærere på videregående skole forstår sosial rettferdighet i kroppsøving og egen kroppsøvingsundervisning
(Master thesis, 2023)Det finnes lite forskningsbasert kunnskap om sosial rettferdighet og kroppsøving i den norske skole, men den eksisterende forskningen viser at faget kan oppleves sosialt urettferdig og at praksis, privilegerer og marginaliserer ... -
Underveisvurdering i kroppsøving: En kvalitativ studie av fem kroppsøvingslæreres arbeid med underveisvurdering i videregående opplæring skoleåret 2020–2021
(Master thesis, 2022)Temaet i masteroppgaven er underveisvurdering i kroppsøving. Innføringen av skolereformen fagfornyelsen begynte høsten 2020, og i den nye læreplanen i kroppsøving er underveisvurdering et satsingsområde. Dette var ... -
Undervisning med animasjoner i treningslære 2: læreres erfaringer med treningslære som programfag og animasjoner som læringsverktøy
(Master thesis, 2016-08-15)Bakgrunn: Datateknologi har gjort at dagens lærere besitter langt flere muligheter enn de gjorde for tjue år siden, og animasjoner brukes stadig mer som pedagogisk læringsverktøy for å forstå dynamiske prosesser. I ... -
Veiledning av nyutdannede kroppsøvingslærere: en kvalitativ studie om et utvalg nyutdannede kroppsøvingslæreres erfaringer fra sine første år i læreryrket
(Master thesis, 2015-10-12)Hensikten med studien har vært todelt. Det ene formålet har vært å få økt innsikt og forståelse i kroppsøvingslærernes erfaringer med å være nyutdannet og nytilsatt. Det andre har vært å undersøke om veiledning kan erfares ... -
«Vi bør jo samarbeide. Hadde det bare vært så enkelt ...»: En kvalitativ studie om hvordan kroppsøvingslærere og idrettspedagoger erfarer at deres samarbeidsmuligheter kan gi et mer inkluderende og tilpasset opplæringstilbud for elever med funksjonsnedsettelse i kroppsøvingsfaget
(Master thesis, 2022)Tidligere forskning viser at barn og unge med funksjonsnedsettelse opplever segregerende praksiser i kroppsøvingsfaget i form av å ikke bli inkludert eller få tilrettelagt undervisning etter sine behov. Etter praksisopphold ... -
Vurderingspraksisen i "toppidrett fotball" - i tråd med fagets formål?: en kvalitativ studie av lærere og elevers opplevelse av vurderingspraksisen - relatert til hva de mener er hensikten med faget
(Master thesis, 2016-08-15)Formålet med denne studien er å belyse hvilke synspunkter idrettslærere og elever på to videregående skoler med programfaget ‹‹toppidrett fotball›› har om vurderingspraksisen i toppidrettsfaget, relatert til hva de mener ... -
Å se skogen for mer enn trær: En kvalitativ studie av hvordan elever og lærere i videregående skole omtaler nærmiljøets og stedets betydning for friluftslivsundervisningen i kroppsøvingsfaget
(Master thesis, 2020)Masteroppgaven har som intensjon å bidra med kunnskap om hvordan nærmiljø og lokale steder benyttes og oppleves av lærere og elever i skolens friluftslivsundervisning. Det empiriske materialet baserer seg på observasjoner ...