Blar i Norges idrettshøgskole på emneord "kroppsøving"
Viser treff 61-80 av 134
-
Hvordan opplever faglærerstudenter i kroppsøving og idrettsfag praksisopplæringen i utdanningen sin?
(Master thesis, 2018)Denne masteravhandlingen er gjennomført ved Seksjon for kroppsøving og pedagogikk, på Norges idrettshøgskole. Oppgavens tema er skolepraksis for faglærerstudenter i kroppsøving og idrettsfag, og hensikten er å undersøke ... -
«Hvordan vi jobber med fag skal ikke være personavhengig, det skal være systemavhengig»: En kvalitativ studie av hvordan to lærere organiserer kroppsøvingsundervisning for elever ved en spesialavdeling
(Master thesis, 2020)Hensikten med denne oppgaven er å rette søkelyset mot hvilket tilbud elever ved spesialavdelinger får i kroppsøving. Til tross for et ideal i norsk skole om at alle elever skal inkluderes i den ordinære skolen, er det flere ... -
Implementeringen av Fagfornyelsen: En kvalitativ studie av læreres og avdelingslederes syn på Fagfornyelsen. «Hvordan ser lærere og avdelingsledere på LK20, og hva blir vektlagt i implementeringsprosessen på den respektive skolen?».
(Master thesis, 2023)Formålet med denne oppgaven er å få innblikk i avdelingslederes og læreres syn på den nye læreplanen i kroppsøving (LK20), og hvordan de respektive skolene har arbeidet med implementeringen av læreplanen. Datainnsamlingen ... -
Inclusion of children with disabilities in physical education: Current knowledge base and the experiences of children with disabilities and their parents
(Doctoral thesis, 2019)Background: Children with disabilities are at risk of social and pedagogical marginalisation and exclusion in physical education (PE). Despite increased international research initiatives, our knowledge of what supports ... -
Inkludering i det samfunnsskapte kroppsøvingsfaget: en kvalitativ studie om læreres erfaringer til å inkludering alle elever i undervisningen
(Master thesis, 2012)Oppgavens tema er inkludering og tilpasset undervisning i kroppsøvingsfaget. Temaet blir belyst gjennom hvordan 6 kroppsøvingslærere opplever formålet med kroppsøvingsfaget og hvordan de omtaler sin undervisning i faget. ... -
"Innsats" i kroppsøving i ungdomsskulen: ei kvalitativ intervjustudie av eit utval elevar og lærarar om innsatsforskrifta i kroppsøving
(Master thesis, 2016-08-29)Denne masteroppgåva er skriven innan seksjonen for kroppsøving og pedagogikk, ved Norges idrettshøgskole (NIH). Oppgåva er ein del av eit større prosjekt på seksjonen som har namnet: Hva skjer i skolen? Studien si hensikt ... -
Intensjon og realitet: Ei undersøking om læring i praksisundervisninga ved Norges Idrettshøgskole
(Master thesis, 2013)Denne studien tek for seg praksisperioden for studentar på Praktisk-pedagogisk utdanning ved Norges Idrettshøgskole med fokus på kva dei lærer og korleis utdanninga påverkar denne læringsprosessen. Formålet med studien ... -
Interessebasert kroppsøving og elevers selvrapporterte emosjoner: Effekt av toårig kroppsøvingsintervensjon på elevers selvrapporterte emosjoner av kroppsøvingskonteksten
(Master thesis, 2017)Denne masteroppgaven er klausulert etter Forvaltningsloven § 13, og er IKKE TILGJENGELIG. -
Intressebaserad kroppsövning och känsla av tillhörighet: Effekten av en tvåårig kroppsövningsintervention på ungdomars självrapporterade känsla av tillhörighet i kroppsövningskontexten
(Master thesis, 2017)Denne masteroppgaven er klausulert etter Forvaltningsloven § 13, og er IKKE TILGJENGELIG. -
Iver for fysisk aktivitet og iver for kroppsøving i ungdomsskolen En effektstudie av to ulike intervensjonsmodeller
(Master thesis, 2018)Bakgrunn: Til tross for flere tiår med formidling av sammenhengen mellom fysisk inaktivitet og livsstilssykdommer, er inaktivitet et stadig økende problem. Enkelte forskere hevder at anbefalinger om fysisk aktivitet samt ... -
«Jeg har aldri snakket sånn her om veiledninga mi før»: En kvalitativ analyse av kunnskapsbasen praksisveiledere ved kroppsøvingslærerutdanning benytter og besitter i møte med studenter
(Master thesis, 2020)Dette er en masteroppgave i idrettsvitenskap ved Norges idrettshøgskole (NIH), Seksjon for kroppsøving og pedagogikk. Formålet med studien er å undersøke hvilke former for kunnskap som preger praksisveilederes arbeid med ... -
"Jeg kan og jeg vil, men jeg passer visst ikke inn": En narrativ studie om barn og unges erfaringer med kroppsøvingsfaget når de har en sjelden diagnose (fysisk funksjonshemning)
(Doctoral thesis, 2013)Dagens skole skal tilby alle barn og unge en tilpasset og likeverdig opplæring i en inkluderende fellesskole. Dette gjelder selvsagt også i det obligatoriske kjernefaget kroppsøving. Gjennom egne yrkeserfaringer, i løpet ... -
«Jeg mistet hammeren min som snekker»: Kroppsøvingslæreres opplevelser av hjemmeskole og setting av standpunktkarakter på 10. trinn under Covid-19
(Master thesis, 2022)Dette er en masteroppgave i idrettsvitenskap skrevet under institutt for lærerutdanning og friluftlivsstudier ved Norges Idrettshøgskole. Problemområdet for oppgaven er kroppsøving og vurdering av kroppsøving under ... -
«Jeg tror man er litt for redd for å konkretisere hva vi skal vurdere, egentlig.»: En kvalitativ studie av fem kroppsøvingslærere sin oppfatning av ny læreplan (LK20) og implikasjoner for vurdering i faget
(Master thesis, 2022)Dette er en masteroppgave i idrettsvitenskap skrevet for Institutt for lærerutdanning og friluftslivsstudier (ILF) ved Norges Idrettshøgskole, 2022. Studien har som formål å undersøke hvordan kroppsøvingslærere i videregående ... -
«Jeg var ikke gutt nok for gutta, og ikke jente nok for jentene, så hvor skal jeg liksom?»: En fenomenologisk studie om kroppsøvingserfaringene til fire transelever
(Master thesis, 2022)Bakgrunn: Masteroppgaven tar utgangspunkt i min interesse for hvordan en minoritetsgruppe erfarer kroppsøvingsfaget. Jeg jobber som lærer og har min utdanning innen kroppsøving og idrettsfag. Selv om samfunnet vårt stadig ... -
«Jeg var ofte på biblioteket og drev med andre fag»: En narrativ studie av to elevers erfaringer med kroppsøvingsfaget fra ungdomskolen og gjennom tre år på videregående skole.
(Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven har som siktemål å belyse og søke forståelse av to elevers subjektive erfaringer i, og med, kroppsøvingsfaget fra inngangen av ungdomsskolen til utgangen videregående opplæring. Erfaringene som løftes ... -
"Jeg vil velge selv": et kvalitativt aksjonsforskningsprosjekt med elevers valgmulighet i kroppsøving
(Master thesis, 2014)Dette er en masteroppgave i idrettsvitenskap, med tilhørighet til seksjon for kroppsøving og pedagogikk, skrevet ved Norges Idrettshøyskole (NIH). Den er skrevet som en del av et større prosjekt på seksjonen som går under ... -
"Karakteren i seg selv gir jo ikke noe læring": en empirisk studie av vurdering for læring i kroppsøving ved seks videregående skoler i Norge
(Doctoral thesis, 2016)Tema i denne artikkelbaserte avhandlingen er vurdering for læring (VfL) i kroppsøving. Både avhandlingens litteraturgjennomgang og tidligere internasjonale litteraturgjennomganger viser at selv om det har vært et økende ... -
Kommuners arbeid med å ivareta kroppsøvingsfaget i en skolehverdag med fokus på fysisk aktivitet: «For meg spiller det ingen rolle, bare de beveger seg»
(Master thesis, 2018)Målet med dette prosjektet er å belyse hvordan kommunale myndigheter arbeider med og legitimerer kroppsøvingsfaget i en skolehverdag med fokus på fysisk aktivitet og helse generelt. Prosjektet er basert på kvalitative ... -
Konkurranse i kroppsøving: En kvalitativ studie om elevers opplevelse av konkurranse i kroppsøvingsfaget.
(Master thesis, 2020)I denne oppgaven har jeg formulert et forskningsspørsmål som skal belyse elevenes opplevelser av konkurranseaktivitet i kroppsøvingsundervisningen. Oppgaven skal bidra til økt forståelse for elevers erfaringer med faget ...