Blar i Brage NIH på emneord "undervisning"
Viser treff 21-40 av 46
-
Friluftslivlæreres refleksjoner om egen profesjonsutøvelse: En studie om hvilke refleksjoner et utvalg lærere i programfag friluftsliv gjør seg om undervisningsmetoder og organisering av undervisning, i programfag friluftsliv. En analyse sett i lys av John Deweys erfaringspedagogikk.
(Master thesis, 2022)På tross av at friluftsliv tilsynelatende har hatt en økning i popularitet både i og utenfor skoleverket, vet vi lite om hva som foregår i den faktiske friluftslivundervisningen. Tema for denne oppgaven er hvilke refleksjoner ... -
«Følelser i spill» - en kroppsøvingslærers erfaringer: En autoetnografisk studie om en kroppsøvingslærers følelser og erfaringer i yrkesutøvelsen.
(Master thesis, 2020)Denne masteroppgaven er et autoetnografisk forskningsprosjekt hvor temaet er kroppsøvingslærerens følelser. Formålet med oppgaven er å få innsikt i kroppsøvingslærerens erfaringer, og å få kunnskap om følelser som ... -
Hva kjennetegner fotballtilbudet i offentlig og privat skole? : intervju av lærere og elever
(Master thesis, 2009)Hensikten med min masteroppgave kan uttrykkes gjennom min hovedproblemstilling: ”Hva kjennetegner fotballtilbudet i offentlig og privat skole?”. Jeg sett spesielt på skolenes mål med tilbudet, skolenes rammebetingelse, ... -
Hvilke erfaringer gjør elever ved VG1 seg rundt friluftslivsundervisningen i kroppsøvingsfaget?: En kvalitativ studie av elevers opplevelser og erfaringer av økt fokus på friluftslivsundervisning ved en videregående skole i Oslo
(Master thesis, 2018)Formålet med masterprosjektet er å trekke frem elevenes erfaring med friluftsliv i kroppsøvingsfaget i den videregående skolen. Erfaringene kan være til hjelp for å belyse den erfarte læreplanen i hovedområdet friluftsliv, ... -
Hvordan opplever elever og lærere tilpasset opplæring i kroppsøvingsfaget?: en kvalitativ undersøkelse av et utvalg elever og læreres syn på tilpasning av organisering, mål, arbeidsmåter og innholdet i kroppsøvingstimen
(Master thesis, 2014)Denne oppgaven tar for seg elever og læreres forståelse og opplevelse av tilpasset opplæring i kroppsøvingsfaget. Hensikten var å få et innblikk i hvordan begrepet ble oppfattet og praktisert av lærer, og samtidig få ... -
«Hvordan vi jobber med fag skal ikke være personavhengig, det skal være systemavhengig»: En kvalitativ studie av hvordan to lærere organiserer kroppsøvingsundervisning for elever ved en spesialavdeling
(Master thesis, 2020)Hensikten med denne oppgaven er å rette søkelyset mot hvilket tilbud elever ved spesialavdelinger får i kroppsøving. Til tross for et ideal i norsk skole om at alle elever skal inkluderes i den ordinære skolen, er det flere ... -
«Jeg mistet hammeren min som snekker»: Kroppsøvingslæreres opplevelser av hjemmeskole og setting av standpunktkarakter på 10. trinn under Covid-19
(Master thesis, 2022)Dette er en masteroppgave i idrettsvitenskap skrevet under institutt for lærerutdanning og friluftlivsstudier ved Norges Idrettshøgskole. Problemområdet for oppgaven er kroppsøving og vurdering av kroppsøving under ... -
"Jeg vil velge selv": et kvalitativt aksjonsforskningsprosjekt med elevers valgmulighet i kroppsøving
(Master thesis, 2014)Dette er en masteroppgave i idrettsvitenskap, med tilhørighet til seksjon for kroppsøving og pedagogikk, skrevet ved Norges Idrettshøyskole (NIH). Den er skrevet som en del av et større prosjekt på seksjonen som går under ... -
Kan ungdom stimuleres til helsefremmende atferd ved å fokusere på kulturelle aspekter i tverrfaglig undervisning? : en kvalitativ studie om hvordan lærere kan påvirke ungdom til en helsefremmende livsstil
(Master thesis, 2009)Fokuset for denne studien er å diskutere hvordan lærere kan undervise slik at de kan påvirke barn og unge til en helsefremmende livsstil. Basert på egen undervisningserfaring og studiens tema har jeg definert denne ... -
Kroppslig læring i kroppsøving: En kvalitativ studie av kroppsøvingslæreres forståelse og pedagogiske og didaktiske arbeid med kroppslig læring i kroppsøving.
(Master thesis, 2021)Dette masterprosjektet har sitt utspring i Fagfornyelsen (LK20) i skolene og innføringen av ny læreplan i kroppsøving, hvor kroppen og kroppslig læring har fått en mer sentral rolle i faget enn i tidligere læreplaner. ... -
Kroppsøving - en kjønnet arena?: En kvalitativ studie om kroppsøvingslæreres forståelse av kjønn i faget og deres resonnement vedrørende kjønnsdelt undervisning
(Master thesis, 2023)Hensikten med dette forskningsprosjektet har vært å undersøke kroppsøvingslæreres forståelse av kjønn i faget, og deres resonnement om kjønnsdelt undervisning knyttet til aktivitetsinnhold. Studiens teoretiske rammeverk ... -
Kroppsøvingslærarar sine forteljingar om følelsar i møte med elevar i skulen: Ein kvalitativ studie om seks kroppsøvingslærarar sine følelsar i møte med elevar i skulen, og på kva måte desse følelsane kan bli forstått som profesjonell kunnskap.
(Master thesis, 2021)Masteroppgåva sitt tema er kroppsøvingslærarane og deira følelsar i møte med elevar i skulen. Utgangspunktet er teke i forsking som vise at følelsar og emosjonell kompetanse er viktig i læraren sin profesjonsutøving, men ... -
Kroppsøvingslæreres kommunikasjon av vurdering for læring til elevene: En kvalitativ studie av hvordan fem kroppsøvingslærere kommuniserer VfL til elevene, og reflekterer over dette
(Master thesis, 2023)Hensikten med denne studien har vært å undersøke hvordan kroppsøvingslærere i videregående skole kommuniserer vurdering for læring (VfL) til elevene, og hvordan de reflekterer over dette. Studien har basert seg på en ... -
Kunskapsbildning, undervisning och lärande i skolämnet kroppsöving
(Master thesis, 2013)Denna studie inriktar sig på kunskapsbildning, undervisning och lärande i skolämnet kroppsøving, där det övergripande syftet är att undersöka vad elever lär samt vilken kunskap som främjas i kroppsøvingsundervisningen. ... -
Livets dans og danserens liv - en drøfting av forståelser av danseralder
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Artikkelen undersøker alder og dans, det å bli eldre som utøvende dansekunstner, danseres pensjonsalder og årsaker til at mange dansere slutter som dansere i relativt ung alder. Den australske forskeren Elisabeth Schwaiger ... -
Læreres helseforståelser i kroppsøvingsfaget: en diskursanalyse av et utvalg kroppsøvingslæreres forståelser i ungdomsskolen
(Master thesis, 2014)Oppgavens tema er helse og hvordan helse som begrep forstås av et utvalg kroppsøvingslærere. Bakgrunnen for det valgte tema er at helse er et mye anvendt begrep som er vanskelig å definere, samtidig som det synes «lett ... -
Læring med animasjoner i treningslære 2: elevers læringsutbytte fra tredimensjonale animasjoner sammenlignet med todimensjonale stillbilder
(Master thesis, 2016-08-16)Ved innføringen av Kunnskapsløftet 2006 ble det i den norske skolen et større fokus på IKT (Informasjon- og kommunikasjonsteknologi) og digitale verktøy enn tidligere. Hvor digitale ferdigheter ble beskrevet som en av ... -
Selvregulert læring i kroppsøvingsfaget: En studie om elevers opplevelse av en alternativ undervisningspraksis i faget
(Master thesis, 2023)Bakgrunn: Forskning viser blant annet at selvregulert læring er mindre fremtredende i kroppsøvingsfaget, sammenliknet med andre fag. Likevel er elevenes evne til å lære ansett som den viktigste ferdigheten for fremtiden. ... -
Sensitivity towards strangeness (STS): development of a concept-based measuring instrument in the context of intercultural movement education
(Doctoral thesis, 2011)Strangeness is a central theoretical concept within a larger research project of “Intercultural Movement Education” (Erdmann 1999). The aim of this thesis was the development of a concept- based device in order to measure ... -
"Shaking or stirring?": a case-study of physical education teacher education in Norway
(Doctoral thesis, 2011)The aim of this study was to research physical education teacher educators’ (PETEs) (and to a lesser extent physical education [PE] students’) perspectives on the nature and purposes of physical education teacher education ...