Browsing Masteroppgaver / Master's theses by Subject "videregående skole"
Now showing items 21-40 of 55
-
Hva kjennetegner fotballtilbudet i offentlig og privat skole? : intervju av lærere og elever
(Master thesis, 2009)Hensikten med min masteroppgave kan uttrykkes gjennom min hovedproblemstilling: ”Hva kjennetegner fotballtilbudet i offentlig og privat skole?”. Jeg sett spesielt på skolenes mål med tilbudet, skolenes rammebetingelse, ... -
Hva tenker lærere om formålet i faget kroppsøving, og hva gjør de for å nå formålet? : en kvalitativ studie av åtte kroppsøvingslærere fra fire videregående skoler.
(Master thesis, 2015-10-22)Bakgrunnen for denne studien er at det ikke eksisterer mye forskning rundt hva lærere tenker om formålet og hva de gjør for å nå formålet i kroppsøving. Målet for undersøkelsen var å belyse hva lærere tenker om formålet ... -
Hvilke erfaringer gjør elever ved VG1 seg rundt friluftslivsundervisningen i kroppsøvingsfaget?: En kvalitativ studie av elevers opplevelser og erfaringer av økt fokus på friluftslivsundervisning ved en videregående skole i Oslo
(Master thesis, 2018)Formålet med masterprosjektet er å trekke frem elevenes erfaring med friluftsliv i kroppsøvingsfaget i den videregående skolen. Erfaringene kan være til hjelp for å belyse den erfarte læreplanen i hovedområdet friluftsliv, ... -
Hvorfor slutter elever ved norske toppidrettsgymnas?: En retrospektiv tversnittsstudie av tidligere idrettselever
(Master thesis, 2013)Mange unge slutter på skolen innen de har oppnådd studiekompetanse, og det å redusere frafallet fra videregående skole (VGS) er et politisk satsingsområde. I Norge finnes en rekke toppidretts- og skigymnas, der elevene ... -
Hvorfor velge "idrettslinja"?: en studie av forhold som har påvirket elevers begrunnelser for valget av utdanningsprogrammet idrettsfag i Hedmark
(Master thesis, 2011)Denne masteroppgaven setter søkelys på elevers valg av utdanningsprogrammet idrettsfag i den videregående skolen i Hedmark. I oppgaven har det vært ønskelig å undersøke et utvalg elevers begrunnelser for hvorfor de har ... -
Idrettsfag mellom politisk styring og marked: en studie av styringsdiskurser i utviklingen av utdanningsprogrammet idrettsfag i et av landets fylker skoleåret 2010-2011
(Master thesis, 2011)I denne studien har jeg undersøkt lokal markedsføring av idrettsfag. I dette er det lagt særlig vekt på hvilke styringsdiskurser som reflekteres i måten skolen profilerer utdanningsprogrammet idrettsfag til omverden. Jeg ... -
«Jeg klarte bare ikke mer»: En kvalitativ studie av hvorfor fotballelever slutter på toppidrettsgymnas
(Master thesis, 2023)Norges toppidrettsgymnas reklamerer med å være de beste på å tilrettelegge for elever som ønsker å kombinere toppidrett og videregående skole. Likevel er det flere elever på toppidrettsgymnas som slutter på skolen innen ... -
«Jeg tror man er litt for redd for å konkretisere hva vi skal vurdere, egentlig.»: En kvalitativ studie av fem kroppsøvingslærere sin oppfatning av ny læreplan (LK20) og implikasjoner for vurdering i faget
(Master thesis, 2022)Dette er en masteroppgave i idrettsvitenskap skrevet for Institutt for lærerutdanning og friluftslivsstudier (ILF) ved Norges Idrettshøgskole, 2022. Studien har som formål å undersøke hvordan kroppsøvingslærere i videregående ... -
Korleis blir friluftsliv framstilt og forstått i den vidaregåande skulen: Ein kvalitativ undersøking av korleis kroppsøvingslærarar og rektorar opplever og erfarar friluftsliv i kroppsøvingsundervisninga
(Master thesis, 2013)Føremålet med prosjektet er å belyse friluftslivemnet i kroppsøvingsfaget. Prosjektets problemområde tar for seg korleis friluftslivomgrepet blir oppfatta og framstilt, kva plass har det i skulen, vekting i læreplanen og ... -
Kroppsøvingslærarar sine forteljingar om følelsar i møte med elevar i skulen: Ein kvalitativ studie om seks kroppsøvingslærarar sine følelsar i møte med elevar i skulen, og på kva måte desse følelsane kan bli forstått som profesjonell kunnskap.
(Master thesis, 2021)Masteroppgåva sitt tema er kroppsøvingslærarane og deira følelsar i møte med elevar i skulen. Utgangspunktet er teke i forsking som vise at følelsar og emosjonell kompetanse er viktig i læraren sin profesjonsutøving, men ... -
Kroppsøvingslæreren som leder: en undersøkelse av kroppsøvingslæreres og elevers preferanser når det gjelder valg av lederstil i den videregående skole
(Master thesis, 2009)Hensikten med denne oppgaven har vært å kartlegge kroppsøvingslæreres og elevers preferanser når det gjelder valg av lederstil i den videregående skole. Den teoretiske analysen tar utgangspunkt i relevante undersøkelser ... -
Kroppsøvingslæreres kommunikasjon av vurdering for læring til elevene: En kvalitativ studie av hvordan fem kroppsøvingslærere kommuniserer VfL til elevene, og reflekterer over dette
(Master thesis, 2023)Hensikten med denne studien har vært å undersøke hvordan kroppsøvingslærere i videregående skole kommuniserer vurdering for læring (VfL) til elevene, og hvordan de reflekterer over dette. Studien har basert seg på en ... -
Læreplanen som verktøy i aktivitetslære: en kvalitativ studie fra fire videregående skoler om oppfattelsen og gjennomføringen av faget aktivitetslære
(Master thesis, 2017)Jeg har i denne studien valgt å undersøke fenomener knyttet til oppfattelse og gjennomføring av læreplanen i aktivitetslære. Faget er et felles programfag på idrettsfag, og kjennetegnes som et bevegelsesfag med mye bruk ... -
Læring med animasjoner i treningslære 2: elevers læringsutbytte fra tredimensjonale animasjoner sammenlignet med todimensjonale stillbilder
(Master thesis, 2016-08-16)Ved innføringen av Kunnskapsløftet 2006 ble det i den norske skolen et større fokus på IKT (Informasjon- og kommunikasjonsteknologi) og digitale verktøy enn tidligere. Hvor digitale ferdigheter ble beskrevet som en av ... -
Motivation, passion and flow in Norwegian sport high schools: a longitudinal study
(Master thesis, 2011)The main purpose of the present study was to investigate the relationships between Cognitive Evaluation Theory (Deci & Ryan, 1985), The Dualistic Model of Passion (Vallerand et al., 2003) and Flow experience within sport ... -
Mye aktivitet og lite tavle: en kritisk diskursanalyse av informasjonsmateriellet til videregående skoler med utdanningsprogram idrettsfag.
(Master thesis, 2011)Tema for dette masterprosjektet er studieforberedende utdanningsprogram idrettsfag i den norske videregående skole. Fokuset har vært rettet mot hvordan ulike skoler med studieforberedende utdanningsprogram idrettsfag ... -
Når motivasjonen tar slutt: En kvalitativ undersøkelse av hvorfor talentfulle fotballelever ikke fullfører treårig videregående skolegang ved toppidrettsgymnas eller toppidrettslinje
(Master thesis, 2018)Studiespesialisering med toppidrett og toppidrettsgymnas skilter med at de skal være best på kombinasjonen toppidrettssatsning og videregående utdanning. På tross av dette velger flere unge fotballspillere hvert år å avbryte ... -
Notasjonssystem i kroppsøvingsfaget: Eit rekneskap over eigne elevar eller eit læringsfremjande verktøy?: Ei kvalitativ undersøking av seks kroppsøvingslærarar i den vidaregåande skule
(Master thesis, 2013)Vurdering har vore eit omdiskutert tema i skulen, og har dei siste åra blitt eit satsingsområde i norsk grunnopplæring. I denne masteroppgåva har lærarar kome med erfaringar og opplevingar rundt vurderingsarbeidet i ... -
Om å spille ball med Gadamer: hva kan elevene lære av ballspill i kroppsøving?
(Master thesis, 2017)I følge den tyske filosofen Hans Georg Gadamer er deltakelse, og forståelsen av i ulike former for spill viktig for menneskers erfaring og dannelse (Gadamer, 2012). Gadamer mener at mennesket gjennom lek og spill åpne seg ... -
Prosjekt "Perfekt utseende": kvalitativ studie om skjønnhetsidealer i samfunnet og idealenes betydning for elever på videregående skole
(Master thesis, 2015-10-12)Masteroppgavens tema er perfeksjon og skjønnhetsidealer, og utforsker hva det kan innebære «å være perfekt» i dagens samfunn. Bakgrunnen er den nærmest daglige omgang med bilder av kropp, mote og utseende fra mediene; ...