Browsing Norges idrettshøgskole by Title
Now showing items 1821-1840 of 3710
-
The Jacket: Making sustainable clothing choices in outdoor education
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Amidst a vast jungle of products, brands, materials, labels, and systems of global trade and production, it has become increasingly challenging to make consumption choices that may be considered “sustainable”. This inquiry ... -
Jakten på de positive opplevelsene: En kvalitativ studie om betydningen av tidligere opplevelser og erfaringer med trening og sosial støtte for regelmessig treningsatferd blant treningssentermedlemmer
(Master thesis, 2024)Bakgrunn: Treningssenterbransjen har et stort potensial til å engasjere flere personer i fysisk aktivitet. Likevel opprettholder kun 17 prosent av medlemmene regelmessig treningsatferd 12 måneder etter innmelding. Dette ... -
Jakten på det perfekte?: en studie av holdninger til bruk av kosttilskudd og prestasjonsfremmende stoffer blant de som trener på treningssenter
(Master thesis, 2016-01-04)Målet med denne studien er å undersøke hvilke holdninger som finnes til bruk av prestasjonsfremmende stoffer og kosttilskudd blant de som trener på treningssenter. Oppgaven tar også for seg hvordan kunnskap om kosttilskudd ... -
Jakten på tilskuerne i norsk fotball: En kvalitativ undersøkelse av norske kvinne- og herreklubbers arbeid med å trekke tilskuere til kampene sine
(Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven undersøker hvordan norske toppfotballklubber arbeider med å trekke tilskuere til kampene sine. Formålet med oppgaven er å belyse hva norske kvinne- og herreklubber gjør for å trekke til seg tilskuere ... -
"Jeg er han med sekken": en kvalitativ studie av hvordan en lærer praktiserer friluftsliv i uteskolen
(Master thesis, 2010)Oppgavens mål er å beskrive og analysere hvordan friluftsliv praktiseres i uteskolen. Hovedproblemstillingen er: Hvordan praktiserer læreren friluftsliv i uteskolen, og hvilke refleksjoner gjør læreren over sine ... -
«Jeg føler fysisk aktivitet er bra for meg, men…»: En kvalitativ studie om inaktive ungdommers erfaringer med fysisk aktivitet i skolen (ScIM, modell 1)
(Master thesis, 2019)Denne oppgaven handler om fysisk aktivitet i skolen, og tar utgangspunkt i kunnskap om ungdom og ungdomsutvikling. Bakgrunnen for valg av tema er innføringen av mer fysisk aktivitet i skolen og argumentet om at det er i ... -
«Jeg føler meg ekstremt levende!»: En kvalitativ studie om prestasjon og well-being hos spesialpoliti, brannkonstabler og redningsmenn, med overføring til idrett.
(Master thesis, 2024)Introduksjon: Nødetatsoperatører som spesialpoliti, redningsmenn og brannkonstabler står ovenfor utfordringer som kombinerer fysiske og psykiske stressfaktorer. Tidligere forskning har satt søkelys på utfordringene, men ... -
«Jeg føler meg naken uten klokka»: Et kvalitativt forskningsprosjekt om unge menns tanker og erfaringer rundt bruk av digitale treningsverktøy.
(Master thesis, 2021)Bakgrunn: Oppgaven omhandler unge menns tanker og erfaringer i forbindelse med bruk av Garmin treningsklokke og hva dette betyr for dem. Dette er på bakgrunn av en økende trend i bruk av digitale treningsverktøy blant den ... -
«Jeg har aldri snakket sånn her om veiledninga mi før»: En kvalitativ analyse av kunnskapsbasen praksisveiledere ved kroppsøvingslærerutdanning benytter og besitter i møte med studenter
(Master thesis, 2020)Dette er en masteroppgave i idrettsvitenskap ved Norges idrettshøgskole (NIH), Seksjon for kroppsøving og pedagogikk. Formålet med studien er å undersøke hvilke former for kunnskap som preger praksisveilederes arbeid med ... -
Jeg kan delta!: barn med funksjonsnedsettelser og deltakelse i fysisk aktivitet - en multimetodestudie i en habiliteringskontekst
(Doctoral thesis, 2012)Denne studien bidrar til å øke den forskningsbaserte kunnskapen om barn med funksjonsnedsettelser og deres deltakelse. Kunnskapen har utgangspunkt i barnas perspektiv i en habiliteringskontekst som har fysisk aktivitet ... -
"Jeg kan og jeg vil, men jeg passer visst ikke inn": En narrativ studie om barn og unges erfaringer med kroppsøvingsfaget når de har en sjelden diagnose (fysisk funksjonshemning)
(Doctoral thesis, 2013)Dagens skole skal tilby alle barn og unge en tilpasset og likeverdig opplæring i en inkluderende fellesskole. Dette gjelder selvsagt også i det obligatoriske kjernefaget kroppsøving. Gjennom egne yrkeserfaringer, i løpet ... -
«Jeg klarte bare ikke mer»: En kvalitativ studie av hvorfor fotballelever slutter på toppidrettsgymnas
(Master thesis, 2023)Norges toppidrettsgymnas reklamerer med å være de beste på å tilrettelegge for elever som ønsker å kombinere toppidrett og videregående skole. Likevel er det flere elever på toppidrettsgymnas som slutter på skolen innen ... -
«Jeg må gjøre litt ekstra for å holde på med det jeg elsker»: En kvalitativ studie av hvordan norske toppidrettsutøvere oppfatter meldepliktsystemet
(Master thesis, 2017)Meldepliktsystemet er ett av de mest omdiskuterte og kontroversielle tiltakene i kampen mot doping i idretten. Formålet med meldepliktsystemet er å kunne gjennomføre uanmeldte og effektive dopingkontroller året rundt. Det ... -
«Jeg mistet hammeren min som snekker»: Kroppsøvingslæreres opplevelser av hjemmeskole og setting av standpunktkarakter på 10. trinn under Covid-19
(Master thesis, 2022)Dette er en masteroppgave i idrettsvitenskap skrevet under institutt for lærerutdanning og friluftlivsstudier ved Norges Idrettshøgskole. Problemområdet for oppgaven er kroppsøving og vurdering av kroppsøving under ... -
«Jeg skulle ønske det var 1 000 kilometer til»: Unge voksnes opplevelser fra Norge på langs En kvalitativ intervjustudie
(Master thesis, 2024)Teori: I denne oppgaven har jeg tatt utgangspunkt i Giddens teori om sen-modernitet og selv-identitet (1991). I hans bok med samme navn (1991, ‘Modernity and self-identity’) har jeg tatt utgangspunkt i de overordnede linjene ... -
«Jeg synes ikke idrettsfag er en god match for en toppidrettsutøver»: En kvalitativ undersøkelse av hvorfor toppidrettselever velger studiespesialisering med det valgbare programfaget toppidrett, fremfor idrettsfag
(Master thesis, 2019)Hensikten med studien er å undersøke hvorfor toppidrettselever velger studiespesialisering med det valgbare programfaget toppidrett, fremfor idrettsfag når de kombinerer videregående opplæring og idrettssatsing. Gjennom ... -
«Jeg tror man er litt for redd for å konkretisere hva vi skal vurdere, egentlig.»: En kvalitativ studie av fem kroppsøvingslærere sin oppfatning av ny læreplan (LK20) og implikasjoner for vurdering i faget
(Master thesis, 2022)Dette er en masteroppgave i idrettsvitenskap skrevet for Institutt for lærerutdanning og friluftslivsstudier (ILF) ved Norges Idrettshøgskole, 2022. Studien har som formål å undersøke hvordan kroppsøvingslærere i videregående ... -
«Jeg var ikke gutt nok for gutta, og ikke jente nok for jentene, så hvor skal jeg liksom?»: En fenomenologisk studie om kroppsøvingserfaringene til fire transelever
(Master thesis, 2022)Bakgrunn: Masteroppgaven tar utgangspunkt i min interesse for hvordan en minoritetsgruppe erfarer kroppsøvingsfaget. Jeg jobber som lærer og har min utdanning innen kroppsøving og idrettsfag. Selv om samfunnet vårt stadig ... -
«Jeg var ofte på biblioteket og drev med andre fag»: En narrativ studie av to elevers erfaringer med kroppsøvingsfaget fra ungdomskolen og gjennom tre år på videregående skole.
(Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven har som siktemål å belyse og søke forståelse av to elevers subjektive erfaringer i, og med, kroppsøvingsfaget fra inngangen av ungdomsskolen til utgangen videregående opplæring. Erfaringene som løftes ... -
"Jeg vil bli verdensmester! - hva gjør jeg da?": en retrospektiv studie av utøverekspertise blant tidligere og nåværende elitelangrennsløpere i lys av deliberate practice.
(Master thesis, 2011)Denne studien omhandler faktorer i treningsprosessen som fremmer eller hemmer utvikling mot et internasjonalt toppnivå i langrenn. Sagt på en annen måte: Hvordan har de beste blant de beste opparbeidet sin utøverekspertise ...