Browsing Norges idrettshøgskole by Subject "kroppsøving"
Now showing items 1-20 of 134
-
Affected by movement: A qualitative exploration of 10-year-old children’s experiences from a school-based physical activity intervention
(Doctoral thesis, 2018)The theme of the thesis is children’s movement in school and the focus is on the children and children’s own ways of moving – alone and together with others. Questions that guide the process address variations of children’s ... -
Allmenndannelse i kroppsøving: En kvalitativ undersøkelse av læreplanen i kroppsøving: Hvordan kan vi forstå læreplanen i kroppsøving i lys av Klafkis teori om allmenndannelse?
(Master thesis, 2023)Denne oppgaven er gjennomført med formålet om å kaste et nytt lys over læreplanen i kroppsøving (LK20). I denne studien har jeg benyttet meg av en kvalitativ forskningsmetode som kjennetegns med å gå i dybden på ett tema. ... -
Alt det eg kan i kroppsøving: Ein kvalitativ studie om korleis elevar opplev sin kompetanse etter utviklingssamtalen med kroppsøvingslæraren
(Master thesis, 2022)Hensikt med denne oppgåva har vore å forstå korleis elevar opplev si eiga kompetanse i kroppsøvingsfaget etter ein formell utviklingssamtale om deira faglege prestasjon og utvikling. Bakgrunnen for oppgåva er ein manglande ... -
Assessing with Foucault: a critical study of assessment in physical education
(Master thesis, 2014)Assessment in physical education [PE] is an area with fraught validity, little consensus and a slow ability to change (Arnesen, Nilsen & Leirhaug, 2013). Productive and innovate assessment practices such as formative ... -
Assessment of students with disabilities in physical education: a quantitative research on students in upper secondary schools in Norway
(Master thesis, 2014)The purpose of this master thesis was to write a research article concerning assessment of students with a disability in physical education. Part I in this thesis is the supplementary theory and method being used, and ... -
Ballspill i skolen: et kasusstudie av ballbasis som undervisningsopplegg i videregående skole
(Master thesis, 2014)I dette prosjektet har jeg observert et ballspillkurs i kroppsøving, i en Vg1-klasse på en videregående skole på østlandsområdet. Undervisningsopplegget har vært inspirert av Eiberg og Siggaards (2000) håndbok om Boldbasis ... -
Betydningen av sosial klasse for elevers motivasjon for og karakterer i kroppsøving: En kvantitativ studie av 854 ungdommer i Norge
(Master thesis, 2013)Sosial klasse som begrep har gjennom historien utviklet seg til å bli mer komplekst og uklart enn det Karl Marx (1818-1883) og etterhvert Max Weber (1864-1920) først antok. Denne studien har sett på sosial klasse og dens ... -
Blod, slit, svette bukk og tårer: et møte med kroppsøvingsfaget i barne- og ungdomslitteraturen
(Master thesis, 2010)Hovedproblemstillingen i mitt mastergradsprosjekt er: Hvordan framstilles kroppsøvingsfaget og kroppsøvingslæreren i nyere norsk barne- og ungdomslitteratur? For å belyse dette temaet kommer jeg til å jobbe med flere ... -
Boken som mangler, ord som går på tomgang og sykt flinke jenter: kunnskap og helse
(Journal article; Peer reviewed, 2016)Sykt flinke jenter – hvordan ble det sånn? Og blir de flinke jentene mindre «(p)syke» hvis de får mer kunnskap om psykisk helse i skolen? Første del undersøker hvordan koblingen mellom flinke jenter og psykiske problemer ... -
Bør svømmeundervisning outsources?: en kvalitativ undersøkelse om ekstern arbeidskraft i kroppsøving
(Master thesis, 2017)Masteroppgaven omhandler outsourcing av svømme- og livredningsopplæring (svømmeopplæring) på norske barneskoler. Outsourcing av svømmeundervisning innebærer at skolen benytter seg av eksterne aktører til gjennomføringen ... -
Cardiorespiratory fitness and cardiovascular disease risk factors in children : effects of a two-year school-based daily physical activityintervention : The Sogndal school-intervention study
(Doctoral thesis, 2010)Cardiovascular disease (CVD) is the leading cause of death in the Western world. Several studies have shown that the pathological processes of atherosclerosis begin in childhood and progress throughout life. Consequently, ... -
«Da kjente jeg på at … da lærte jeg noe.»: En intervjustudie av seks ungdomsskoleelever om deres læringserfaringer i kroppsøving belyst ved hjelp av Arnolds læringsdimensjoner.
(Master thesis, 2018)Hva elevene bør lære i kroppsøvingsfaget har vært et emne for debatt i mange år, og i norsk kontekst er tematikken på ny aktuell i den pågående fagfornyelsen (Kunnskapsdepartementet, 2017). Til tross for interessen rundt ... -
Dans i kroppsøving: En kvalitativ studie om fe m kroppsøvingslærer es e rfaringer og tanker om dans som aktivitet i den videregående skole
(Master thesis, 2020)Hensikten med denne masteroppgaven har vært å undersøke læreres erfaringer med og tanker om, dans som aktivitet i kroppsøvingsfaget i den videregående skolen. Disse erfaringene kan være nyttige for å belyse læreres ... -
Dedikerte lærere med bål på timeplanen i videregående skole
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Bålet har en sentral plass i norsk friluftsliv, og bålet inngår ofte når friluftsliv står på timeplanen i norske skoler. Hvordan det arbeides med bål, hvorfor og hva bålet faglig skal bidra med, er det mindre kunnskap om. ... -
"Den læreplanen som ikkje kan tilpassast mi undervisning, finst ikkje.": vurdering og undervisning i kroppsøving etter kunnskapsløftet.
(Journal article; Peer reviewed, 2013-12)Innføringa av Kunnskapsløftet (LK06) førte med seg ei auka satsing på vurdering i grunnopplæringa. Med utgangspunkt i kvantitative og kvalitative data frå undersøkingar blant kroppsøvingslærarar på ungdomssteget drøftar ... -
"Det er gøy å løpe med venner" : elever med utviklingshemminger og deres erfaringer i kroppsøving
(Peer reviewed; Journal article, 2019)Hensikten med denne artikkelen er å utforske erfaringene til elever med utviklingshemminger i kroppsøvingsfaget og å vise at det er nyttig å lytte til barna og deres måter å uttrykke sine erfaringer på. Det teoretiske ... -
"Det er gøy å løpe med venner": barn med utviklingshemminger og deres erfaringer med kroppsøvingsfaget og organisert aktivitet på fritiden: en kvalitativ, fenomenologisk studie
(Master thesis, 2017)Flere studier viser viktigheten av å lytte til barn med funksjonshemminger, og at innsikt og ulike forståelser kan belyses på denne måten. Samtidig etterspørres det mer forskning på feltet, da barnas stemme og egne erfaringer ... -
"Det er lett å se hvem av dere som har god innsats". Om elevers innsats og lærerens blikk i kroppsøving
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Bakgrunn: Vurdering av elevers innsats i kroppsøving har aktualitet både faglig og politisk. Det finnes likevel relativt lite forskningskunnskap om hvordan innsats gjøres i praksis. Noen studier indikerer imidlertid at ... -
«Det var gøy fordi jeg vanligvis ikke er så flink»: En kvalitativ studie om opplevelsen av exergames i kroppsøving og aktivitetslære: Perspektiver fra lærere, lærerstudenter og elever
(Master thesis, 2023)Den digitale utviklingen har ført til at digitale ferdigheter i dag regnes som avgjørende ferdighet for elevenes læring og utvikling. Ifølge forskning presterer norske elever relativt godt sammenlignet med resten av verden ... -
Didaktiske valg rundt konkurranse i kroppsøving: En kvalitativ undersøkelse av hvordan lærere begrunner didaktiske valg rundt bruk av konkurranse i kroppsøving
(Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven omhandler didaktiske valg rundt konkurranse i kroppsøving, med utgangspunkt i lærernes perspektiv. Hensikten med oppgaven er å undersøke hvordan lærere begrunner didaktiske valg rundt konkurranse i ...