Blar i Masteroppgaver / Master's theses på tittel
Viser treff 255-274 av 1201
-
Egentrening i skolen: en kvalitativ studie om elevers erfaringer med egentrening og valgfrihet som undervisningsmetode
(Master thesis, 2017)Studiens belyser elevers erfaringer gjennom arbeidet med kompetansemålet: ”...planlegge, gjennomføre og vurdere egentrening som bygger på grunnleggende prinsipper for trening og som er relevante for egne mål” (Utdannings ... -
Egentrening vs. lærerstyrt undervisning: en kvantitativ undersøkelse av elevers motivasjon i kroppsøvingsfaget - sett i lys av selvbestemmelsesteorien
(Master thesis, 2012)Oppgavens problemområde er knyttet til motivasjonsregulerende prosesser blant elever i lærerstyrt undervisning og egentrening, og er sett i lys av selvbestemmelsesteorien. Selvbestemmelsesteorien handler om personlig ... -
Ei morgonøkt med tung styrke påverkar ikkje stakeprestasjonen på ettermiddagen
(Master thesis, 2019)Innleiing: Det er vanleg praksis innanfor fleire uthaldsidrettar å utføre ein form for tidleg oppvarming på morgonen for å førebu kroppen til konkurranse fleire timar seinare. Nokre studiar har vist at morgonøkter med høg ... -
Eksperttreneren i fotball: en semistrukturert intervjuundersøkelse på hvordan man utvikler prestasjoner i toppfotballen via erfaringsbasert læring og påpasselighet
(Master thesis, 2015-08-14)Hovedhensikten med studien har vært å undersøke hvordan vellykkede hovedtrenere i norsk, svensk og dansk toppfotball fremmer effektiv utvikling av prestasjoner. Studien tar utgangspunkt i Sitkin (1992) sin teori om ... -
Eksterne risikofaktorer for skade blant World Cup utøvere i alpint : videoanalyse av 38 skadesituasjoner
(Master thesis, 2009)Bakgrunn: Skadeforekomsten blant World Cup (WC) utøvere i alpint har vist seg å være høy. For å redusere risikoen for skader må vi vite hvordan og hvorfor skader skjer. Det finnes foreløpig lite dokumentasjon på dette ... -
Elevar på mellomtrinnet si oppleving av kroppsøvingsfaget: Ein kvalitativ studie av elevar si oppleving av kroppsøvingsfaget og kva rolle deira meistringstru spelar i faglege og sosiale situasjonar
(Master thesis, 2020)Dette er ei masteroppgåve som er skriven på institutt for lærarutdanning og friluftslivsstudier, ved Norges idrettshøgskule. Målet med studien er å undersøke elevar på mellomtrinnet sine opplevingar av kroppsøvingsfaget, ... -
Elever med funksjonshemming sine erfaringer med kroppsøvingsfaget: En kvalitativ, fenomenologisk studie.
(Master thesis, 2020)Hensikten med denne studien er å undersøke elever med funksjonshemming sine erfaringer med kroppsøvingsfaget. Oppgaven søker å svare på følgende problemstilling: «Hvordan erfarer elever med funksjonshemming kroppsøvingsf ... -
Elevers erfaring med dans i kroppsøvingsfaget: Et kvalitativt prosjekt som undersøker fire elevers erfaring og læring med dans som aktivitet i den videregående skolen.
(Master thesis, 2021)Hensikten med denne masteroppgaven har vært å undersøke hva elever i den videregående skole uttrykker at de erfarer og lærer i dans i faget kroppsøving. Forskning (Arnesen et al., 2017; Moen et al., 2018) viser at dans er ... -
Elevers erfaring med friluftsliv i kroppsøving: En studie som undersøker elevers erfaring med friluftsliv i kroppsøving. En analyse med utgangspunkt i John Deweys teori om erfaring.
(Master thesis, 2021)Tema i denne oppgaven er elevers erfaring med friluftsliv i kroppsøving. Forskning viser at elever møter lite friluftsliv i kroppsøvingsundervisningen gjennom skolegangen og det er ballaktiviteter og idrettsaktiviteter som ... -
Elevers læringsmiljø i programfaget Toppidrett: En kvalitativ studie om hvordan Vg3-elever opplever og erfarer læringsmiljøet i det valgfrie programfaget «Toppidrett» på studieprogrammet Idrettsfag i videregående opplæring
(Master thesis, 2019)Denne masteroppgaven omhandler læringsmiljø i en toppidrettslig skolekontekst. Målet var å etablere en forståelse av hvordan elever opplever og erfarer læringsmiljøet i det valgfrie programfaget Toppidrett i videregående ... -
Elevers opplevelse av stress i skolehverdagen og kroppsøvingsfaget: En kvalitativ studie om hvordan Vg3-elever opplever og erfarer stress i skolehverdagen generelt, og kroppsøvingsfaget spesielt.
(Master thesis, 2020)Forskning viser en økning i elevers psykiske helseplager, hvor typiske symptomer på stress regnes som en av årsakene til økningen (Bakken, 2019). Formålet med denne studien har vært å undersøke hvordan elever i videregående ... -
Elevers refleksjoner om tilbakemelding og selvregulering i kroppsøvingsfaget
(Master thesis, 2017)Dette er en masterstudie i idrettsvitenskap, med tilhørighet til Seksjon for kroppsøving og pedagogikk ved Norges idrettshøgskole. Det hevdes i NOU (2015: 8) og i St.meld. Nr 28 Fremtidens skole (2015-2016) at ”evnen til ... -
Elevers selvregulering i kroppsøvingsfaget: En kvalitativ studie om hvordan 10. klasseelever opplever og erfarer å jobbe med en egentreningsoppgave i kroppsøving, sett i lys av en modell om selvregulert læring.
(Master thesis, 2018)Selvregulering har i de senere år fått mer fokus både politisk og i en utdanningssammenheng. Det er en tverrfaglig kompetanse som det skal satses på i fremtidens skole (Meld. St. 28 (2015-2016)). Hopfenbeck (2011) etterlyser ... -
Elevinvolvering i kroppsøvingsfagets vurderingspraksis: En kvalitativ studie av fire kroppsøvingslærere i den videregående skolen sin vurderingspraksis og erfaring med elevinvolvering, med spesielt fokus på vurdering for læring
(Master thesis, 2019)Undersøkelser og rapporter på vurdering har siden innføringen av kunnskapsløftet vist til utfordringer ved vurderingspraksisen. Dette førte blant annet til en nasjonal satsing på vurdering for læring. Nyere forskning viser ... -
Elevmedverknad på idrettsfag: Ei kvalitativ undersøking med åtte elevar på idrettsfag
(Master thesis, 2013)Forsking gjort på elevmedverknad i norsk skule indikerer at statusen ikkje er tilfredsstillande. Elevmedverknad kan vere eit middel for å oppnå betre motivasjon og læring i skulen. I masteroppgåva som utgjer forskingsdelen ... -
Elevmedvirkning i faget kroppsøving: en kvalitativ undersøkelse med ni elever i den videregående skole
(Master thesis, 2014)Bakgrunnen for å skrive denne studien er min interesse for kroppsøvingsfaget. Jeg er særs opptatt av at elevene får delta aktivt i sin egen utvikling og læring. Forskning på elevmedvirkning både i skolen generelt, og det ... -
Elevstipendiatene i folkehøgskolen: et praksisår som lærer: fanget mellom barken og veden: en kvalitativ studie om utvalgte elevers grunner for å bli elevstipendiat i folkehøgskolen
(Master thesis, 2012)Denne masteroppgaven setter fokus på elevstipendiatene i folkehøgskolen. Hensikten er å belyse hvilke grunner utvalgte elevstipendiater oppgir for å bli sitt 2. år ved folkehøgskolen som elevstipendiat. Forskningsspørsmålet ... -
Elevvurdering i kroppsøving : hvordan tolker og praktiserer lærere i den videregående skole elevvurdering etter innføring av Kunnskapsløftet?
(Master thesis, 2009)Denne masteroppgaven handler om hvordan lærere tolker og praktiserer elevvurdering etter innføringen av Kunnskapsløftet. Jeg har i oppgaven undersøkt læreres tolkning og praktisering av den nye læreplanen og kompetansemålene, ... -
Elevvurdering og vurderingskultur i kroppsøving: hvordan erfarer elever i videregående skole elevvurdering, og hvilke vurderingskulturer kommer til uttrykk i kroppsøvingsfaget?
(Master thesis, 2011)Denne masteroppgaven er utarbeidet etter gjennomføring av intervjuer med elever i videregående skole. Tema for intervjuundersøkelsen er elevvurdering og vurderingskultur i kroppsøvingsfaget. Ny læreplan og nye prinsipper ... -
Elite coaches' interactions with their superiors and assistants: applying the concepts of orchestration and micropolitical literacy to a new context
(Master thesis, 2015-10-13)While coaching research has always been concerned with how sports coaches interact with their players, far less attention has been paid to how coaches interact with superiors and staff members at their clubs. We argue ...