Blar i Masteroppgaver / Master's theses på emneord "kroppsøving"
Viser treff 1-20 av 115
-
Allmenndannelse i kroppsøving: En kvalitativ undersøkelse av læreplanen i kroppsøving: Hvordan kan vi forstå læreplanen i kroppsøving i lys av Klafkis teori om allmenndannelse?
(Master thesis, 2023)Denne oppgaven er gjennomført med formålet om å kaste et nytt lys over læreplanen i kroppsøving (LK20). I denne studien har jeg benyttet meg av en kvalitativ forskningsmetode som kjennetegns med å gå i dybden på ett tema. ... -
Alt det eg kan i kroppsøving: Ein kvalitativ studie om korleis elevar opplev sin kompetanse etter utviklingssamtalen med kroppsøvingslæraren
(Master thesis, 2022)Hensikt med denne oppgåva har vore å forstå korleis elevar opplev si eiga kompetanse i kroppsøvingsfaget etter ein formell utviklingssamtale om deira faglege prestasjon og utvikling. Bakgrunnen for oppgåva er ein manglande ... -
Assessing with Foucault: a critical study of assessment in physical education
(Master thesis, 2014)Assessment in physical education [PE] is an area with fraught validity, little consensus and a slow ability to change (Arnesen, Nilsen & Leirhaug, 2013). Productive and innovate assessment practices such as formative ... -
Assessment of students with disabilities in physical education: a quantitative research on students in upper secondary schools in Norway
(Master thesis, 2014)The purpose of this master thesis was to write a research article concerning assessment of students with a disability in physical education. Part I in this thesis is the supplementary theory and method being used, and ... -
Ballspill i skolen: et kasusstudie av ballbasis som undervisningsopplegg i videregående skole
(Master thesis, 2014)I dette prosjektet har jeg observert et ballspillkurs i kroppsøving, i en Vg1-klasse på en videregående skole på østlandsområdet. Undervisningsopplegget har vært inspirert av Eiberg og Siggaards (2000) håndbok om Boldbasis ... -
Betydningen av sosial klasse for elevers motivasjon for og karakterer i kroppsøving: En kvantitativ studie av 854 ungdommer i Norge
(Master thesis, 2013)Sosial klasse som begrep har gjennom historien utviklet seg til å bli mer komplekst og uklart enn det Karl Marx (1818-1883) og etterhvert Max Weber (1864-1920) først antok. Denne studien har sett på sosial klasse og dens ... -
Blod, slit, svette bukk og tårer: et møte med kroppsøvingsfaget i barne- og ungdomslitteraturen
(Master thesis, 2010)Hovedproblemstillingen i mitt mastergradsprosjekt er: Hvordan framstilles kroppsøvingsfaget og kroppsøvingslæreren i nyere norsk barne- og ungdomslitteratur? For å belyse dette temaet kommer jeg til å jobbe med flere ... -
Bør svømmeundervisning outsources?: en kvalitativ undersøkelse om ekstern arbeidskraft i kroppsøving
(Master thesis, 2017)Masteroppgaven omhandler outsourcing av svømme- og livredningsopplæring (svømmeopplæring) på norske barneskoler. Outsourcing av svømmeundervisning innebærer at skolen benytter seg av eksterne aktører til gjennomføringen ... -
«Da kjente jeg på at … da lærte jeg noe.»: En intervjustudie av seks ungdomsskoleelever om deres læringserfaringer i kroppsøving belyst ved hjelp av Arnolds læringsdimensjoner.
(Master thesis, 2018)Hva elevene bør lære i kroppsøvingsfaget har vært et emne for debatt i mange år, og i norsk kontekst er tematikken på ny aktuell i den pågående fagfornyelsen (Kunnskapsdepartementet, 2017). Til tross for interessen rundt ... -
Dans i kroppsøving: En kvalitativ studie om fe m kroppsøvingslærer es e rfaringer og tanker om dans som aktivitet i den videregående skole
(Master thesis, 2020)Hensikten med denne masteroppgaven har vært å undersøke læreres erfaringer med og tanker om, dans som aktivitet i kroppsøvingsfaget i den videregående skolen. Disse erfaringene kan være nyttige for å belyse læreres ... -
"Det er gøy å løpe med venner": barn med utviklingshemminger og deres erfaringer med kroppsøvingsfaget og organisert aktivitet på fritiden: en kvalitativ, fenomenologisk studie
(Master thesis, 2017)Flere studier viser viktigheten av å lytte til barn med funksjonshemminger, og at innsikt og ulike forståelser kan belyses på denne måten. Samtidig etterspørres det mer forskning på feltet, da barnas stemme og egne erfaringer ... -
«Det var gøy fordi jeg vanligvis ikke er så flink»: En kvalitativ studie om opplevelsen av exergames i kroppsøving og aktivitetslære: Perspektiver fra lærere, lærerstudenter og elever
(Master thesis, 2023)Den digitale utviklingen har ført til at digitale ferdigheter i dag regnes som avgjørende ferdighet for elevenes læring og utvikling. Ifølge forskning presterer norske elever relativt godt sammenlignet med resten av verden ... -
Didaktiske valg rundt konkurranse i kroppsøving: En kvalitativ undersøkelse av hvordan lærere begrunner didaktiske valg rundt bruk av konkurranse i kroppsøving
(Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven omhandler didaktiske valg rundt konkurranse i kroppsøving, med utgangspunkt i lærernes perspektiv. Hensikten med oppgaven er å undersøke hvordan lærere begrunner didaktiske valg rundt konkurranse i ... -
Different, like everybody else: three children with ADHD and their experience of Physical Education
(Master thesis, 2017)This master’s thesis is a qualitative phenomenological research that seeks to learn more on how children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) experience physical education. This group of children has different ... -
Digitale verktøy og friluftsliv – helt (u)naturlig: En kvalitativ studie om elevers og læreres opplevelse med digitale læringsverktøy i friluftslivundervisningen
(Master thesis, 2020)Dette er en masteroppgave i idrettsvitenskap, skrevet ved seksjon for kroppsøving og pedagogikk ved Norges Idrettshøgskole (NIH). Jeg har i dette prosjektet undersøkt hvordan elever og lærere (vg1) opplever bruk av et ... -
"Disse to har tilpasset opplæring som alle andre barn" : en kvalitativ studie av inkludering og tilpasset opplæring i kroppsøving
(Master thesis, 2011)Masteroppgaven omhandler kroppsøvingslæreres erfaringer med det som i dag kalles “elevmangfoldet” i norsk skole. Hensikten er å få fram kunnskap om hvordan lærere utøver inkludering og tilpasset opplæring i sin undervisning, ... -
"Du blir vel sånn som de du er med" : om betydningen av sosial klasse og sosialisering for elevers opplevelser og mestring i kroppsøving
(Master thesis, 2012)Oppgavens tema er sosial klasse og sosialisering i relasjon til elever sin opplevelse og mestring i kroppsøving. Bakgrunnen er at det finnes lite forskningsbasert kunnskap om temaet, mens formålet for faget tilsier at det ... -
"Du burde jo ikke være Messi for å få en veldig god karakter": En kvalitativ studie av et utvalg 10. klasseelevers opplevelser av underveisvurdering i kroppsøving
(Master thesis, 2018)Prosjektets hensikt har vært å undersøke hvordan et utvalg elever på 10. trinn opplever underveisvurdering i kroppsøving, inkludert bruk og vektlegging av vurderingskriterier i tilknytning til læreplan og vurderingsforskrifter, ... -
”Du kan ikke gjøre ting alene”: Elevers erfaringer med samarbeid i kroppsøving i videregående skole
(Master thesis, 2018)I dette prosjektet søker jeg svar på problemstillingen: ”Hvordan erfarer elever det å samarbeide i kroppsøving på videregående skole?”. Masteroppgaven har en kvalitativ tilnærming. Seks elever fra Vg2 er intervjuet med ... -
«Du ser vel ikke målstreken, du?»: En fenomenologisk studie om mennesker med synshemming sine erfaringer fra kroppsøvingsundervisning.
(Master thesis, 2020)Bakgrunn: Masteroppgaven tar utgangspunkt i min tidligere utdanning som optiker og interessen for tema under faglærerutdanningen ved NIH. Bacheloroppgaven min var en litteraturstudie om elever med synshemming sine erfaringer ...