Blar i Masteroppgaver / Master's theses på emneord "læring"
Viser treff 1-20 av 47
-
«Da kjente jeg på at … da lærte jeg noe.»: En intervjustudie av seks ungdomsskoleelever om deres læringserfaringer i kroppsøving belyst ved hjelp av Arnolds læringsdimensjoner.
(Master thesis, 2018)Hva elevene bør lære i kroppsøvingsfaget har vært et emne for debatt i mange år, og i norsk kontekst er tematikken på ny aktuell i den pågående fagfornyelsen (Kunnskapsdepartementet, 2017). Til tross for interessen rundt ... -
Dannelse og friluftsliv i Norsk folkehøgskole: Folkehøgskolestipendiatens erfaringer fra elevåret
(Master thesis, 2023)Denne kvalitative oppgaven søker å belyse hvilke elementer ved dannelse som er av betydning i dagens Norske folkehøgskole, fra et elevperspektiv. Friluftsliv er fagfeltet som studeres med følgende problemstilling: Hvilke ... -
Didaktiske valg rundt konkurranse i kroppsøving: En kvalitativ undersøkelse av hvordan lærere begrunner didaktiske valg rundt bruk av konkurranse i kroppsøving
(Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven omhandler didaktiske valg rundt konkurranse i kroppsøving, med utgangspunkt i lærernes perspektiv. Hensikten med oppgaven er å undersøke hvordan lærere begrunner didaktiske valg rundt konkurranse i ... -
Digitale verktøy og friluftsliv – helt (u)naturlig: En kvalitativ studie om elevers og læreres opplevelse med digitale læringsverktøy i friluftslivundervisningen
(Master thesis, 2020)Dette er en masteroppgave i idrettsvitenskap, skrevet ved seksjon for kroppsøving og pedagogikk ved Norges Idrettshøgskole (NIH). Jeg har i dette prosjektet undersøkt hvordan elever og lærere (vg1) opplever bruk av et ... -
”Du kan ikke gjøre ting alene”: Elevers erfaringer med samarbeid i kroppsøving i videregående skole
(Master thesis, 2018)I dette prosjektet søker jeg svar på problemstillingen: ”Hvordan erfarer elever det å samarbeide i kroppsøving på videregående skole?”. Masteroppgaven har en kvalitativ tilnærming. Seks elever fra Vg2 er intervjuet med ... -
E-sportens plass på idrettsfag
(Master thesis, 2020)I løpet av de siste fire årene har det vokst frem en ny toppidrett ved idrettsfag på ulike skoler spredt om i landet. Denne toppidretten er e-sport, og er en gamingform for de mer seriøse spillerne innenfor dataspill. ... -
E-sports legitimitet som toppidrettsfag i videregående skole: En kvalitativ studie som undersøker læreres tanker om læringsutbyttet og gjennomføringen av e-sport, og i hvilken grad e-sport kan legitimeres som toppidrettsfag.
(Master thesis, 2021)E-sport har utviklet seg til et populærkulturelt fenomen, og de siste årene har det vært en tydelig økning i antall skoler som tilbyr e-sport som en del av programfaget toppidrett. Formålet med studien er å se på lærere ... -
Eksperttreneren i fotball: en semistrukturert intervjuundersøkelse på hvordan man utvikler prestasjoner i toppfotballen via erfaringsbasert læring og påpasselighet
(Master thesis, 2015-08-14)Hovedhensikten med studien har vært å undersøke hvordan vellykkede hovedtrenere i norsk, svensk og dansk toppfotball fremmer effektiv utvikling av prestasjoner. Studien tar utgangspunkt i Sitkin (1992) sin teori om ... -
Elevers erfaring med dans i kroppsøvingsfaget: Et kvalitativt prosjekt som undersøker fire elevers erfaring og læring med dans som aktivitet i den videregående skolen.
(Master thesis, 2021)Hensikten med denne masteroppgaven har vært å undersøke hva elever i den videregående skole uttrykker at de erfarer og lærer i dans i faget kroppsøving. Forskning (Arnesen et al., 2017; Moen et al., 2018) viser at dans er ... -
Elevers refleksjoner om tilbakemelding og selvregulering i kroppsøvingsfaget
(Master thesis, 2017)Dette er en masterstudie i idrettsvitenskap, med tilhørighet til Seksjon for kroppsøving og pedagogikk ved Norges idrettshøgskole. Det hevdes i NOU (2015: 8) og i St.meld. Nr 28 Fremtidens skole (2015-2016) at ”evnen til ... -
Elevers selvregulering i kroppsøvingsfaget: En kvalitativ studie om hvordan 10. klasseelever opplever og erfarer å jobbe med en egentreningsoppgave i kroppsøving, sett i lys av en modell om selvregulert læring.
(Master thesis, 2018)Selvregulering har i de senere år fått mer fokus både politisk og i en utdanningssammenheng. Det er en tverrfaglig kompetanse som det skal satses på i fremtidens skole (Meld. St. 28 (2015-2016)). Hopfenbeck (2011) etterlyser ... -
En lifestyle sports-inspirert læringskultur i kroppsøving: En kvalitativ studie av elevers opplevelser av en alternativ måte å lære på i kroppsøving
(Master thesis, 2021)Dette er en masteroppgave ved Norges Idrettshøgskole, institutt for lærerutdanning og friluftslivsstudier. Kroppsøving har lenge vært preget av en sterk idrettsdiskurs, og forskning viser at lærerstyrte instruksjoner ... -
Flipped Learning in Physical Education: An alternative teaching strategy
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven er klausulert, og er IKKE TILGJENGELIG før juni 2024. -
«For en trener som meg som føler seg alene er det utrolig bra å få inn en veileder å sparre med!»: Et aksjonsforskningsprosjekt på trenerveiledning i norsk håndball.
(Master thesis, 2022)Hensikten med studien min var å se om det kunne tilrettelegges for trenerveiledning innenfor rammene av Norges håndballforbunds trenerutdanning. Tilrettelegging av veiledningen tok utgangspunkt i pålitelig, erfaringsbasert ... -
Fotballpraksis i videregående skole og klubb: En kvalitativ studie om en lærers og en treners fotballpraksis, samt hvordan disse fotballpraksisene oppleves av elever/spillere
(Master thesis, 2020)Med utgangspunkt i læring, likheter og forskjeller ble det i denne studien undersøkt fotballpraksis på en videregående skole og i en klubb. Med fotballpraksis menes praksis i faget toppidrett fotball i den videregående ... -
Fotballtreneren som ressurs for læring, prestasjon og refleksjon: en kvalitativ studie av 5 utviklingstrenere i norsk toppfotball
(Master thesis, 2015)Læring er på mange måter det som skaper utvikling hos mennesker, på samme måte hos idrettsutøvere og fotballspillere. Det er en del forskning på selv-regulerende læring blant fotballspillere. Selv-regulerende læring er ... -
Hospitering i ungdomsfotball: En kvalitativ casestudie av hospitanters opplevelse av læring og utvikling ved hospitering som spillerutviklingstiltak
(Master thesis, 2018)Masteroppgavens tema omhandler sosiale og psykologiske forhold for læring og utvikling ved hospitering som spillerutviklingstiltak. Formålet med oppgaven har vært å søke innsikt i hvordan hospitering oppleves fra ... -
Hva kjennetegner fotballtilbudet i offentlig og privat skole? : intervju av lærere og elever
(Master thesis, 2009)Hensikten med min masteroppgave kan uttrykkes gjennom min hovedproblemstilling: ”Hva kjennetegner fotballtilbudet i offentlig og privat skole?”. Jeg sett spesielt på skolenes mål med tilbudet, skolenes rammebetingelse, ... -
Hvordan kan utfordringer føre til økt læring og utvikling hos fremtidige elite fotballspillere og elitesoldater?: et komparativt casestudie mellom Forsvarets Spesialkommando og en fotballklubb i eliteserien
(Master thesis, 2015)I dette prosjektet ønsket jeg å finne ut hvordan motgang og utfordringer kan føre til økt læring og utvikling hos fremtidige elitesoldater og fotballspillere på elitenivå. Dette er en komparativ casestudie mellom en ...