Blar i Masteroppgaver / Master's theses på emneord "videregående skole"
Viser treff 1-20 av 55
-
Alt det eg kan i kroppsøving: Ein kvalitativ studie om korleis elevar opplev sin kompetanse etter utviklingssamtalen med kroppsøvingslæraren
(Master thesis, 2022)Hensikt med denne oppgåva har vore å forstå korleis elevar opplev si eiga kompetanse i kroppsøvingsfaget etter ein formell utviklingssamtale om deira faglege prestasjon og utvikling. Bakgrunnen for oppgåva er ein manglande ... -
Ballspill i skolen: et kasusstudie av ballbasis som undervisningsopplegg i videregående skole
(Master thesis, 2014)I dette prosjektet har jeg observert et ballspillkurs i kroppsøving, i en Vg1-klasse på en videregående skole på østlandsområdet. Undervisningsopplegget har vært inspirert av Eiberg og Siggaards (2000) håndbok om Boldbasis ... -
Betinget selvfølelse hos unge toppidrettsutøvere og elever på videregående skole: en kombinasjon av kvantitativ tverrsnittsundersøkelse og kvalitative intervju.
(Master thesis, 2011)Bakgrunn: Betinget selvfølelse er blitt assosiert med en rekke uheldige psykologiske konsekvenser for en person. Å betinge selvfølelsen sin betyr at man er avhengig av andres anerkjennelse, samt å oppnå visse krav eller ... -
«Bør eg velje offentleg eller privat skigymnas?»: Ein kvalitativ undersøking av korleis elevar i 3. klasse, med programfaget toppidrett langrenn og/eller skiskyting, opplever og erfarer dei private vidaregåande skulane i forhold til dei offentlege
(Master thesis, 2020)Studiet har tatt føre seg problemstillinga: «Korleis opplever og erfarer elevar i 3. klasse, med programfaget toppidrett langrenn og/eller skiskyting, dei private vidaregåande skulane i forhold til dei offentlege?» I ... -
Dans i kroppsøving: En kvalitativ studie om fe m kroppsøvingslærer es e rfaringer og tanker om dans som aktivitet i den videregående skole
(Master thesis, 2020)Hensikten med denne masteroppgaven har vært å undersøke læreres erfaringer med og tanker om, dans som aktivitet i kroppsøvingsfaget i den videregående skolen. Disse erfaringene kan være nyttige for å belyse læreres ... -
«Det er kanskje litt annerledes for de som driver med lagidrett da»: En kvalitativ studie av hvordan ansatte og VG3 elever på utdanningsprogrammet idrettsfag erfarer likheter og ulikheter mellom individuell idrett og lagidrett angående det å kombinere skole og idrett
(Master thesis, 2021)Dette er en masteroppgave som er skrevet ved Norges Idrettshøgskole, ved institutt for lærerutdanning og friluftslivstudier. Hensikten med denne studien har vært å undersøke hvilke erfaringer ansatte og VG3 elever på ... -
”Du kan ikke gjøre ting alene”: Elevers erfaringer med samarbeid i kroppsøving i videregående skole
(Master thesis, 2018)I dette prosjektet søker jeg svar på problemstillingen: ”Hvordan erfarer elever det å samarbeide i kroppsøving på videregående skole?”. Masteroppgaven har en kvalitativ tilnærming. Seks elever fra Vg2 er intervjuet med ... -
Elevers erfaring med dans i kroppsøvingsfaget: Et kvalitativt prosjekt som undersøker fire elevers erfaring og læring med dans som aktivitet i den videregående skolen.
(Master thesis, 2021)Hensikten med denne masteroppgaven har vært å undersøke hva elever i den videregående skole uttrykker at de erfarer og lærer i dans i faget kroppsøving. Forskning (Arnesen et al., 2017; Moen et al., 2018) viser at dans er ... -
Elevers erfaring med friluftsliv i kroppsøving: En studie som undersøker elevers erfaring med friluftsliv i kroppsøving. En analyse med utgangspunkt i John Deweys teori om erfaring.
(Master thesis, 2021)Tema i denne oppgaven er elevers erfaring med friluftsliv i kroppsøving. Forskning viser at elever møter lite friluftsliv i kroppsøvingsundervisningen gjennom skolegangen og det er ballaktiviteter og idrettsaktiviteter som ... -
Elevers opplevelse av stress i skolehverdagen og kroppsøvingsfaget: En kvalitativ studie om hvordan Vg3-elever opplever og erfarer stress i skolehverdagen generelt, og kroppsøvingsfaget spesielt.
(Master thesis, 2020)Forskning viser en økning i elevers psykiske helseplager, hvor typiske symptomer på stress regnes som en av årsakene til økningen (Bakken, 2019). Formålet med denne studien har vært å undersøke hvordan elever i videregående ... -
Elevmedverknad på idrettsfag: Ei kvalitativ undersøking med åtte elevar på idrettsfag
(Master thesis, 2013)Forsking gjort på elevmedverknad i norsk skule indikerer at statusen ikkje er tilfredsstillande. Elevmedverknad kan vere eit middel for å oppnå betre motivasjon og læring i skulen. I masteroppgåva som utgjer forskingsdelen ... -
Elevmedvirkning i faget kroppsøving: en kvalitativ undersøkelse med ni elever i den videregående skole
(Master thesis, 2014)Bakgrunnen for å skrive denne studien er min interesse for kroppsøvingsfaget. Jeg er særs opptatt av at elevene får delta aktivt i sin egen utvikling og læring. Forskning på elevmedvirkning både i skolen generelt, og det ... -
Elevvurdering i kroppsøving : hvordan tolker og praktiserer lærere i den videregående skole elevvurdering etter innføring av Kunnskapsløftet?
(Master thesis, 2009)Denne masteroppgaven handler om hvordan lærere tolker og praktiserer elevvurdering etter innføringen av Kunnskapsløftet. Jeg har i oppgaven undersøkt læreres tolkning og praktisering av den nye læreplanen og kompetansemålene, ... -
Et relasjonelt perspektiv på kroppsøving: Effekten av en toårig interessebasert intervensjon på elevers selvrapporterte iver for kroppsøving
(Master thesis, 2018)Bakgrunn: Forskning antyder at dagens kroppsøvingsfag er styrt av en dominerende idrettsdiskurs, noe som får konsekvenser for elever som ikke finner trening på idrettslige ferdigheter spesielt meningsfullt (Säfvenbom, ... -
Ferdighetsutvikling i fotball som skolefag: en case studie av Toppidrett som valgfag ved en fylkeskommunal videregående skole
(Master thesis, 2016)Dette masterprosjektet har hatt som formål å belyse det nye programfaget «Toppidrett» i læreplanreformen «Kunnskapsløftet» utviklet som «Toppidrett fotball» ved en fylkeskommunal videregående skole i Sørøst-Norge. Prosjektet ... -
Fotballpraksis i videregående skole og klubb: En kvalitativ studie om en lærers og en treners fotballpraksis, samt hvordan disse fotballpraksisene oppleves av elever/spillere
(Master thesis, 2020)Med utgangspunkt i læring, likheter og forskjeller ble det i denne studien undersøkt fotballpraksis på en videregående skole og i en klubb. Med fotballpraksis menes praksis i faget toppidrett fotball i den videregående ... -
Friluftsliv i kroppsøving: En kvalitativ studie av hvordan et utvalg elever erfarer friluftslivsundervisningen i kroppsøvingsfaget
(Master thesis, 2023)Utøvelse av friluftsliv har vært en del av norsk skole siden tidlig på 1900-tallet. Pedagogiseringen av emnet skjedde likevel ikke før på 1970-tallet, da det ble utviklet et fyldigere pedagogisk tankegods for friluftsliv ... -
Friluftsliv i vest og øst: En kvalitativ studie om elevers og læreres oppfatninger av programfag friluftsliv på en videregående skole
(Master thesis, 2013)Denne oppgaven er en kvalitativ studie av elevenes og lærernes opplevelser og erfaringer om programfag friluftsliv. Oppgaven tar utgangspunkt i problemstillingen: Hvorvidt er det samsvar mellom elevenes og lærernes erfaringer ... -
Friluftslivsundervisning i videregående skole - autonomi eller kontroll: En kvalitativ undersøkelse av elevers erfaringer med friluftsliv i kroppsøvingsfaget
(Master thesis, 2013)Denne oppgaven retter søkelys mot elevers erfaringer etter undervisning med tema friluftsliv i kroppsøvingsfaget. Formålet med oppgaven er å belyse hvilke pedagogiske hensyn som bør ligge til grunn, dersom viktige mål ... -
Fysiske karakteristika, fysisk form og skadeforekomst blant unge håndballspillere: Utviklingen fra første til andre klasse på Norges toppidrettsgymnas og offentlig videregående skole
(Master thesis, 2021)Bakgrunn: Håndball er en fysisk krevende kontaktidrett, og håndballprestasjon er dermed assosiert med fysiske karakteristika og fysisk form. Det er også vist at det er en høy forekomst av skader i håndball. Vi vet lite om ...