Blar i Norges idrettshøgskole på emneord "kroppsøving"
Viser treff 101-120 av 134
-
Notasjonssystem i kroppsøvingsfaget: Eit rekneskap over eigne elevar eller eit læringsfremjande verktøy?: Ei kvalitativ undersøking av seks kroppsøvingslærarar i den vidaregåande skule
(Master thesis, 2013)Vurdering har vore eit omdiskutert tema i skulen, og har dei siste åra blitt eit satsingsområde i norsk grunnopplæring. I denne masteroppgåva har lærarar kome med erfaringar og opplevingar rundt vurderingsarbeidet i ... -
Ny som kroppsøvingslærer - hvordan oppleves det første året i yrket?
(Peer reviewed; Journal article, 2019)Artikkelen omhandler nyutdannede kroppsøvingslæreres første år i læreryrket. Oppmerksomheten rettes mot overgangen fra utdanning til yrkesutøvelse, der lærerens opplevelse av relasjonsforhold til elever, foreldre og kollegaer ... -
Ny som kroppsøvingslærer: en kvalitativ studie om hvordan nyutdannede kroppsøvingslærere opplever og erfarer sitt første år i læreryrket
(Master thesis, 2015-08-17)Studien omhandler nyutdannede kroppsøvingslæreres opplevelser og erfaringer fra sitt første år som yrkesutøvere, hvor hensikten er å undersøke hva som er mest utfordrende i møte med yrkeslivet. Avhandlingen retter ... -
Nyutdannede kroppsøvingslæreres møte med skolehverdagen: En kvalitativ studie om hvordan seks nyutdannede kroppsøvingslærere erfarer møtet med skolehverdagen
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie som har som formål å undersøke nyutdannede kroppsøvingslæreres erfaringer i møte med skolehverdagen. For å belyse problemstillingen har det blitt gjennomført seks semistrukturerte ... -
Om å spille ball med Gadamer: hva kan elevene lære av ballspill i kroppsøving?
(Master thesis, 2017)I følge den tyske filosofen Hans Georg Gadamer er deltakelse, og forståelsen av i ulike former for spill viktig for menneskers erfaring og dannelse (Gadamer, 2012). Gadamer mener at mennesket gjennom lek og spill åpne seg ... -
Positiv ungdomsutvikling gjennom faget kroppsøving
(Master thesis, 2014)I læreplanen kunnskapsløftet 06 [K06] er det fastslått at utdanningen skal gi hver elev kompetanse til å ta vare på seg selv og sitt liv, og samtidig gi overskudd og vilje til å være andre til hjelp. Det er ikke spesifisert ... -
Praksisopplæring i kroppsøvingslærar- og idrettsutdanningar: 3 utfordringar for framtidig fagutvikling
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Praksis er ein viktig del av yrkesretta utdanningar. Trass i dette har det vore lite forsking på praksis i kroppsøvingslærarutdanninga og andre idrettsvitskaplege utdanningar. I denne artikkelen oppsummerer vi resultat og ... -
Presset angår ikke meg: en kvalitativ studie om kropp og "kroppspress" blant elever i videregående skole
(Master thesis, 2016-08-16)Masteroppgavens tema er kropp og «kroppspress», og dette temaet undersøkes sammen med et utvalg ungdommer i videregående skole. Bakgrunnen for det valgte temaet er den stadig voksende bekymring for, og det mye omtalte ... -
Profesjonell kunnskap i kroppsøving: En kvalitativ studie om kroppsøvingslæreres profesjonelle kunnskap
(Master thesis, 2020)Dette er en masteroppgave i idrettsvitenskap med tilhørighet til Seksjon for kroppsøving og pedagogikk, skrevet ved Norges idrettshøgskole (NIH). Dette prosjektet tar utgangspunkt i forskningsspørsmålet: «Hvordan kommer ... -
Prosjekt "Perfekt utseende": kvalitativ studie om skjønnhetsidealer i samfunnet og idealenes betydning for elever på videregående skole
(Master thesis, 2015-10-12)Masteroppgavens tema er perfeksjon og skjønnhetsidealer, og utforsker hva det kan innebære «å være perfekt» i dagens samfunn. Bakgrunnen er den nærmest daglige omgang med bilder av kropp, mote og utseende fra mediene; ... -
Reproduserer ungdom sine foreldres fysiske identiteter? : en kvalitativ undersøkelse av hvordan sosial klasse har betydning i kroppsøvingsfaget
(Master thesis, 2009)Dette prosjektet belyser hvordan sosial klasse kan ha betydning i kroppsøvingsfaget og i hvilken grad faget utfordrer og utvikler elevenes fysiske identiteter, eller om det bekrefter/ forsterker den fysiske identiteten ... -
Running with Dewey: An alternative running program in 2. year high shool physical education
(Master thesis, 2012)This study is based on an action research project labeled “Running with Dewey” implemented in a 2.year High School Physical Education class. The purpose of the project was to analyze students´ response to a running program ... -
«School in Motion»: En skolebasert klyngerandomisert kontrollert studie med økt tid til fysisk aktivitet og kroppsøving blant 14-åringer i Akershus fylke - effekt av intervensjonen
(Master thesis, 2018)Bakgrunn: Nasjonale kartleggingsstudier viser at det gjennomsnittlige aktivitetsnivået synker fra barnealderen til ungdomsårene. Tidligere aktivitetbaserte skoleintervensjoner har undersøkt effekten av økt fysisk aktivitet ... -
School-based physical activity interventions for adolescents: to what extent do they prove effective, and which intervention methods and strategies seem most promising?: a scoping review of studies conducted between 2010-2016
(Master thesis, 2017)Background: According to the recommendations from WHO, children and adolescents should participate in at least 60 minutes of PA a day in moderate to vigorous intensity, but WHO report that more than 80% of the world's ... -
Selvregulert læring i kroppsøvingsfaget: En studie om elevers opplevelse av en alternativ undervisningspraksis i faget
(Master thesis, 2023)Bakgrunn: Forskning viser blant annet at selvregulert læring er mindre fremtredende i kroppsøvingsfaget, sammenliknet med andre fag. Likevel er elevenes evne til å lære ansett som den viktigste ferdigheten for fremtiden. ... -
Sensitivity towards strangeness (STS): development of a concept-based measuring instrument in the context of intercultural movement education
(Doctoral thesis, 2011)Strangeness is a central theoretical concept within a larger research project of “Intercultural Movement Education” (Erdmann 1999). The aim of this thesis was the development of a concept- based device in order to measure ... -
"Shaking or stirring?": a case-study of physical education teacher education in Norway
(Doctoral thesis, 2011)The aim of this study was to research physical education teacher educators’ (PETEs) (and to a lesser extent physical education [PE] students’) perspectives on the nature and purposes of physical education teacher education ... -
«De skal bli litt svette i pannen og ha et smil om munnen»: En kvalitativ studie av læreres oppfatning av og arbeid med ny læreplan, og utfordringer med å skape bevegelsesglede i kroppsøving.
(Master thesis, 2021)Dette er en masteroppgave i idrettsvitenskap, skrevet ved institutt for idrett og samfunnsvitenskap, og institutt for lærerutdanning og friluftslivsstudier ved Norges Idrettshøgskole (NIH). Hensikten med studien har vært ... -
Sosial inkludering for elever med en funksjonshemning: En kvalitativ studie av sosial inkludering og bruk av assistent i kroppsøving
(Master thesis, 2013)Masteroppgaven omhandler bruk av assistent for funksjonshemmede i kroppsøvingsundervisningen og hvordan denne bruken påvirker den sosial interaksjonen med medelevene. Hensikten er å få frem kunnskap om et fenomen som det ... -
Sosial rettferdighet i kroppsøving: En kvalitativ studie om hvordan et utvalg lærere på videregående skole forstår sosial rettferdighet i kroppsøving og egen kroppsøvingsundervisning
(Master thesis, 2023)Det finnes lite forskningsbasert kunnskap om sosial rettferdighet og kroppsøving i den norske skole, men den eksisterende forskningen viser at faget kan oppleves sosialt urettferdig og at praksis, privilegerer og marginaliserer ...