Blar i Masteroppgaver / Master's theses på emneord "læreplaner"
Viser treff 1-20 av 21
-
Allmenndannelse i kroppsøving: En kvalitativ undersøkelse av læreplanen i kroppsøving: Hvordan kan vi forstå læreplanen i kroppsøving i lys av Klafkis teori om allmenndannelse?
(Master thesis, 2023)Denne oppgaven er gjennomført med formålet om å kaste et nytt lys over læreplanen i kroppsøving (LK20). I denne studien har jeg benyttet meg av en kvalitativ forskningsmetode som kjennetegns med å gå i dybden på ett tema. ... -
«Da kjente jeg på at … da lærte jeg noe.»: En intervjustudie av seks ungdomsskoleelever om deres læringserfaringer i kroppsøving belyst ved hjelp av Arnolds læringsdimensjoner.
(Master thesis, 2018)Hva elevene bør lære i kroppsøvingsfaget har vært et emne for debatt i mange år, og i norsk kontekst er tematikken på ny aktuell i den pågående fagfornyelsen (Kunnskapsdepartementet, 2017). Til tross for interessen rundt ... -
E-sports legitimitet som toppidrettsfag i videregående skole: En kvalitativ studie som undersøker læreres tanker om læringsutbyttet og gjennomføringen av e-sport, og i hvilken grad e-sport kan legitimeres som toppidrettsfag.
(Master thesis, 2021)E-sport har utviklet seg til et populærkulturelt fenomen, og de siste årene har det vært en tydelig økning i antall skoler som tilbyr e-sport som en del av programfaget toppidrett. Formålet med studien er å se på lærere ... -
Elevmedverknad på idrettsfag: Ei kvalitativ undersøking med åtte elevar på idrettsfag
(Master thesis, 2013)Forsking gjort på elevmedverknad i norsk skule indikerer at statusen ikkje er tilfredsstillande. Elevmedverknad kan vere eit middel for å oppnå betre motivasjon og læring i skulen. I masteroppgåva som utgjer forskingsdelen ... -
Elevvurdering i kroppsøving : hvordan tolker og praktiserer lærere i den videregående skole elevvurdering etter innføring av Kunnskapsløftet?
(Master thesis, 2009)Denne masteroppgaven handler om hvordan lærere tolker og praktiserer elevvurdering etter innføringen av Kunnskapsløftet. Jeg har i oppgaven undersøkt læreres tolkning og praktisering av den nye læreplanen og kompetansemålene, ... -
Elevvurdering og vurderingskultur i kroppsøving: hvordan erfarer elever i videregående skole elevvurdering, og hvilke vurderingskulturer kommer til uttrykk i kroppsøvingsfaget?
(Master thesis, 2011)Denne masteroppgaven er utarbeidet etter gjennomføring av intervjuer med elever i videregående skole. Tema for intervjuundersøkelsen er elevvurdering og vurderingskultur i kroppsøvingsfaget. Ny læreplan og nye prinsipper ... -
Endringer i kroppsøvingsfaget 01.08.2012 - implementering og konsekvenser: Lærernes møte med revidert plan
(Master thesis, 2013)Den 1. august 2012 ble det gjort endringer i forskrift til opplæringsloven og læreplan i kroppsøving. Denne masteroppgaven handler om hvilke konsekvenser revisjon av forskrift til opplæringsloven og læreplan har fått for ... -
Fagfornyelsen i kroppsøving – et mindre idrettsrettet fag?: En kvalitativ studie om hvordan undervisningspraksisen til kroppsøvingslærere på videregående skole påvirkes av fagfornyelsen.
(Master thesis, 2023)Hensikten med denne studien har vært å undersøke hvordan undervisnings- og vurderingspraksisen til et utvalg kroppsøvingslærere på videregående skoler blir påvirket av fagfornyelsen. Oppgaven undersøker også hvordan ... -
Friluftslivsfagets retninger ved Norges Idrætshøjskole: En historisk og fortolkende gennemgang af friluftslivsfagets udvikling på 70-tallet med perspektiver fra nøglepersoner
(Master thesis, 2022)Denne opgave omhandler friluftslivsfagets udvikling, og pædagogiske tanker herom, ved Norges Idrætshøjskole på 70-tallet, fra opstarten i 1968 til 1981, hvor faget blev et etårigt mellem-fagsstudie. Det er en periode hvor ... -
«Hvis jeg ikke skulle kjørt lek i kroppsøving, så hadde det blitt et utrolig trist fag» : En kvalitativ studie om hvordan leken som fenomen kommer til syne i kroppsøvingsfaget i barne- og ungdomsskolen
(Master thesis, 2018)Bakgrunnen for studien er at det finnes lite forskning om lekfenomenet i kroppsøvingsfaget, til tross for at det i læreplanen for faget står skrevet at leken skal være en del av opplæringen (Jonskås, 2010; Utdanningsdirektoratet ... -
«Hvordan opplever lærere svømmeundervisningen med reviderte kompetansemål i svømming etter 4.årssteget?»: En kvalitativ studie om konsekvenser av læreplanrevisjon for lærere som underviser i svømming på 4.trinn.
(Master thesis, 2018)Denne masteroppgaven søker å svare på problemstillingen: «Hvordan opplever lærere svømmeopplæringen med reviderte kompetansemål i svømming etter 4.trinn?». Masteroppgaven har en kvalitativ tilnærming, der fem informanter ... -
Implementeringen av Fagfornyelsen: En kvalitativ studie av læreres og avdelingslederes syn på Fagfornyelsen. «Hvordan ser lærere og avdelingsledere på LK20, og hva blir vektlagt i implementeringsprosessen på den respektive skolen?».
(Master thesis, 2023)Formålet med denne oppgaven er å få innblikk i avdelingslederes og læreres syn på den nye læreplanen i kroppsøving (LK20), og hvordan de respektive skolene har arbeidet med implementeringen av læreplanen. Datainnsamlingen ... -
"Innsats" i kroppsøving i ungdomsskulen: ei kvalitativ intervjustudie av eit utval elevar og lærarar om innsatsforskrifta i kroppsøving
(Master thesis, 2016-08-29)Denne masteroppgåva er skriven innan seksjonen for kroppsøving og pedagogikk, ved Norges idrettshøgskole (NIH). Oppgåva er ein del av eit større prosjekt på seksjonen som har namnet: Hva skjer i skolen? Studien si hensikt ... -
«Jeg tror man er litt for redd for å konkretisere hva vi skal vurdere, egentlig.»: En kvalitativ studie av fem kroppsøvingslærere sin oppfatning av ny læreplan (LK20) og implikasjoner for vurdering i faget
(Master thesis, 2022)Dette er en masteroppgave i idrettsvitenskap skrevet for Institutt for lærerutdanning og friluftslivsstudier (ILF) ved Norges Idrettshøgskole, 2022. Studien har som formål å undersøke hvordan kroppsøvingslærere i videregående ... -
Kropp i kroppsøvingsfaget: en kvalitativ studie som undersøker hvordan kroppsøvingslærere tolker og praktiserer innholdet i LK06, som omhandler kroppsideal, elevenes oppfatning av kropp og selvfølelse i faget
(Master thesis, 2016-08-16)Utviklingen i dagens samfunn viser at kropp og utseende har fått en sentral rolle (Bunkholdt, 2000; Dowling, 2010). På grunnlag av dette ble deler av læreplanen i kroppsøvingsfaget i Kunnskapsløftet 06 revidert i 2012. ... -
Kunsten å vurdere elever i kroppsøving: en kvalitativ studie av åtte læreres vurderingspraksis etter innføringen av den reviderte læreplanen i 2012
(Master thesis, 2015-08-17)Studiens formål har vært å undersøke læreres tolkning av revidert læreplan (gjeldende fra 2012), forskrift og rundskriv tilknyttet elevvurdering, og læreres praktisering av elevvurdering i kroppsøving. Gjennom kvalitative ... -
Læreplanen som verktøy i aktivitetslære: en kvalitativ studie fra fire videregående skoler om oppfattelsen og gjennomføringen av faget aktivitetslære
(Master thesis, 2017)Jeg har i denne studien valgt å undersøke fenomener knyttet til oppfattelse og gjennomføring av læreplanen i aktivitetslære. Faget er et felles programfag på idrettsfag, og kjennetegnes som et bevegelsesfag med mye bruk ... -
Mye aktivitet og lite tavle: en kritisk diskursanalyse av informasjonsmateriellet til videregående skoler med utdanningsprogram idrettsfag.
(Master thesis, 2011)Tema for dette masterprosjektet er studieforberedende utdanningsprogram idrettsfag i den norske videregående skole. Fokuset har vært rettet mot hvordan ulike skoler med studieforberedende utdanningsprogram idrettsfag ... -
«De skal bli litt svette i pannen og ha et smil om munnen»: En kvalitativ studie av læreres oppfatning av og arbeid med ny læreplan, og utfordringer med å skape bevegelsesglede i kroppsøving.
(Master thesis, 2021)Dette er en masteroppgave i idrettsvitenskap, skrevet ved institutt for idrett og samfunnsvitenskap, og institutt for lærerutdanning og friluftslivsstudier ved Norges Idrettshøgskole (NIH). Hensikten med studien har vært ...