Blar i Masteroppgaver / Master's theses på emneord "skolen"
Viser treff 1-15 av 15
-
Bør svømmeundervisning outsources?: en kvalitativ undersøkelse om ekstern arbeidskraft i kroppsøving
(Master thesis, 2017)Masteroppgaven omhandler outsourcing av svømme- og livredningsopplæring (svømmeopplæring) på norske barneskoler. Outsourcing av svømmeundervisning innebærer at skolen benytter seg av eksterne aktører til gjennomføringen ... -
E-sportens plass på idrettsfag
(Master thesis, 2020)I løpet av de siste fire årene har det vokst frem en ny toppidrett ved idrettsfag på ulike skoler spredt om i landet. Denne toppidretten er e-sport, og er en gamingform for de mer seriøse spillerne innenfor dataspill. ... -
The effect of a one-year school based physical activity intervention on BMI, waist circumference and overall physical activity level among adolescents in Viken county, Norway: A cluster randomized controlled trial
(Master thesis, 2020)Background: Studies shows that physical activity (PA) level declines from childhood into adolescent, while the prevalence of overweight and obesity increases. PA-interventions in schools have had different success in regard ... -
Effekten av økt tid til fysisk aktivitet på skoleprestasjon: «School in Motion», en skolebasert klyngerandomisert kontrollert studie med økt tid til fysisk aktivitet blant 14-åringer i Akershus fylke – effekt av intervensjonen på selvrapporterte karakterer
(Master thesis, 2020)Bakgrunn: Nasjonale kartleggingsundersøkelser viser at det fysiske aktivitetsnivået faller gjennom oppveksten. Barn og unge tilbringer store deler av hverdagen sin på skolen, og skolen er derfor en god arena for å snu den ... -
Egentrening i skolen: en kvalitativ studie om elevers erfaringer med egentrening og valgfrihet som undervisningsmetode
(Master thesis, 2017)Studiens belyser elevers erfaringer gjennom arbeidet med kompetansemålet: ”...planlegge, gjennomføre og vurdere egentrening som bygger på grunnleggende prinsipper for trening og som er relevante for egne mål” (Utdannings ... -
Et aktivt friluftsliv i Osloskolen med FRIGO: En kvalitativ studie av partnerskapet mellom Friluftslivssenteret i Gamle Oslo (FRIGO) og utvalgte Osloskoler for å fremme undervisning i friluftsliv.
(Master thesis, 2021)Forskning viser at friluftslivsundervisning får en begrenset plass i elevers skolehverdag og at opplæringen ofte ikke samsvarer med læreplanenes intensjoner og målsetninger (Abelsen & Leirhaug, 2017, s. 20). Forskere antar ... -
Friluftsliv og kulturell bakgrunn: en kvalitativ studie av hvordan elever med en fremmedkulturell bakgrunn opplever friluftsliv-undervisningen i forhold til etnisk norske elever
(Master thesis, 2014)Friluftsliv har en sentral plass i aktivitetslære på idrettslinjen. I følge den formelle læreplanen (K06) kan man se at lokale og nasjonale tradisjoner vektlegges. De siste årene har Norge blitt et mer mangfoldig samfunn ... -
Fysisk aktivitet og stillesittende tid blant barn og unge fra et utvalg norske skoler: tidssegmentert fysisk aktivitet og stillesittende tid i skoletiden blant 6-, 9- og 15-åringer i Norge - resultater fra en kartlegging i 2011
(Master thesis, 2017)Det anbefales generelt at barn tilbringer ≥60 min / d i fysisk aktivitet (FA) med moderat til høy intensitet (MVPA). Skolen er ett miljø der barn og unge tilbringer mye tid, og blir derfor sett som en nøkkelarena i arbeidet ... -
Implementeringen av Fagfornyelsen: En kvalitativ studie av læreres og avdelingslederes syn på Fagfornyelsen. «Hvordan ser lærere og avdelingsledere på LK20, og hva blir vektlagt i implementeringsprosessen på den respektive skolen?».
(Master thesis, 2023)Formålet med denne oppgaven er å få innblikk i avdelingslederes og læreres syn på den nye læreplanen i kroppsøving (LK20), og hvordan de respektive skolene har arbeidet med implementeringen av læreplanen. Datainnsamlingen ... -
Implementeringen av fysisk aktivitet i skolen: Læreres erfaringer med å innføre programmet «School In Motion» - som de selv ikke har utformet eller planlagt.
(Master thesis, 2020)Bakgrunnen for studien var å få økt kunnskap omkring en eventuell innføring av daglig fysisk aktivitet i grunnskolen. Hensikten var å studere hvordan lærere har erfart implementeringen av tiltak i skolen når de selv ikke ... -
«Jeg vil gjerne ha uteskole, men jeg har ikke den didaktiske kunnskapsbasen for å utnytte meg av det»: Læreres bruk av uteskole i grunnskolen (5.-10. trinn), samt møtet med uteskole i lærerutdanningen
(Master thesis, 2022)Flere studier viser til læreres opplevelse av manglende erfaring og kunnskap om uteskole fra utdanningen. Kombinert med ulike skolekulturelle faktorer, er den manglende erfaringen og kunnskapen utfordringer som i mange ... -
Kan ungdom stimuleres til helsefremmende atferd ved å fokusere på kulturelle aspekter i tverrfaglig undervisning? : en kvalitativ studie om hvordan lærere kan påvirke ungdom til en helsefremmende livsstil
(Master thesis, 2009)Fokuset for denne studien er å diskutere hvordan lærere kan undervise slik at de kan påvirke barn og unge til en helsefremmende livsstil. Basert på egen undervisningserfaring og studiens tema har jeg definert denne ... -
Mobbing blant idrettsungdom: en sammenligning av prevalens av mobbing og bruk av mobbemetoder i skole, idrett og fritid
(Master thesis, 2012)Fenomenet mobbing har eksistert i lange tider, men det er først de siste fire tiårene det har blitt særlig fokus på problemet. Selv om det de siste årene har blitt satt i gang flere tiltak mot mobbing, spesielt i skolen, ... -
Samanheng mellom fysisk aktivitet og skuleprestasjon: Samanhengen mellom fysisk aktivitet og skuleprestasjon, og mogleg mediering av dei psykologiske behov i sjølvbestemmelsesteorien: Ein kvantitativ tverrsnittstudie basera på ScIM-prosjektet
(Master thesis, 2018)Bakgrunn: Jamleg blir det presentert studiar som både bekreftar og avkreftar at born oppnår kognitive fordelar av deltaking i fysisk aktivitet. To svenske studiar viser til at innføring av ekstra kroppsøving betra ... -
«Tilpasset opplæring er noe vi gjør, men vi snakker ikke om det»: En kvalitativ studie om lærere og skoleleders erfaringer med tilpasset opplæring og inkludering i kroppsøvingsfaget ved en barneskole.
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie som har som mål å belyse hvordan skoleleder og kroppsøvingslærere erfarer arbeidet med tilpasset opplæring og inkludering i skolen, og da spesifikt i kroppsøvingsfaget. Tidligere ...