Browsing Norges idrettshøgskole by Subject "lærere"
Now showing items 21-40 of 54
-
«Hvordan vi jobber med fag skal ikke være personavhengig, det skal være systemavhengig»: En kvalitativ studie av hvordan to lærere organiserer kroppsøvingsundervisning for elever ved en spesialavdeling
(Master thesis, 2020)Hensikten med denne oppgaven er å rette søkelyset mot hvilket tilbud elever ved spesialavdelinger får i kroppsøving. Til tross for et ideal i norsk skole om at alle elever skal inkluderes i den ordinære skolen, er det flere ... -
Implementeringen av Fagfornyelsen: En kvalitativ studie av læreres og avdelingslederes syn på Fagfornyelsen. «Hvordan ser lærere og avdelingsledere på LK20, og hva blir vektlagt i implementeringsprosessen på den respektive skolen?».
(Master thesis, 2023)Formålet med denne oppgaven er å få innblikk i avdelingslederes og læreres syn på den nye læreplanen i kroppsøving (LK20), og hvordan de respektive skolene har arbeidet med implementeringen av læreplanen. Datainnsamlingen ... -
Implementeringen av fysisk aktivitet i skolen: Læreres erfaringer med å innføre programmet «School In Motion» - som de selv ikke har utformet eller planlagt.
(Master thesis, 2020)Bakgrunnen for studien var å få økt kunnskap omkring en eventuell innføring av daglig fysisk aktivitet i grunnskolen. Hensikten var å studere hvordan lærere har erfart implementeringen av tiltak i skolen når de selv ikke ... -
Inkludering i det samfunnsskapte kroppsøvingsfaget: en kvalitativ studie om læreres erfaringer til å inkludering alle elever i undervisningen
(Master thesis, 2012)Oppgavens tema er inkludering og tilpasset undervisning i kroppsøvingsfaget. Temaet blir belyst gjennom hvordan 6 kroppsøvingslærere opplever formålet med kroppsøvingsfaget og hvordan de omtaler sin undervisning i faget. ... -
"Innsats" i kroppsøving i ungdomsskulen: ei kvalitativ intervjustudie av eit utval elevar og lærarar om innsatsforskrifta i kroppsøving
(Master thesis, 2016-08-29)Denne masteroppgåva er skriven innan seksjonen for kroppsøving og pedagogikk, ved Norges idrettshøgskole (NIH). Oppgåva er ein del av eit større prosjekt på seksjonen som har namnet: Hva skjer i skolen? Studien si hensikt ... -
"Jeg er han med sekken": en kvalitativ studie av hvordan en lærer praktiserer friluftsliv i uteskolen
(Master thesis, 2010)Oppgavens mål er å beskrive og analysere hvordan friluftsliv praktiseres i uteskolen. Hovedproblemstillingen er: Hvordan praktiserer læreren friluftsliv i uteskolen, og hvilke refleksjoner gjør læreren over sine ... -
«Jeg har aldri snakket sånn her om veiledninga mi før»: En kvalitativ analyse av kunnskapsbasen praksisveiledere ved kroppsøvingslærerutdanning benytter og besitter i møte med studenter
(Master thesis, 2020)Dette er en masteroppgave i idrettsvitenskap ved Norges idrettshøgskole (NIH), Seksjon for kroppsøving og pedagogikk. Formålet med studien er å undersøke hvilke former for kunnskap som preger praksisveilederes arbeid med ... -
«Jeg mistet hammeren min som snekker»: Kroppsøvingslæreres opplevelser av hjemmeskole og setting av standpunktkarakter på 10. trinn under Covid-19
(Master thesis, 2022)Dette er en masteroppgave i idrettsvitenskap skrevet under institutt for lærerutdanning og friluftlivsstudier ved Norges Idrettshøgskole. Problemområdet for oppgaven er kroppsøving og vurdering av kroppsøving under ... -
«Jeg vil gjerne ha uteskole, men jeg har ikke den didaktiske kunnskapsbasen for å utnytte meg av det»: Læreres bruk av uteskole i grunnskolen (5.-10. trinn), samt møtet med uteskole i lærerutdanningen
(Master thesis, 2022)Flere studier viser til læreres opplevelse av manglende erfaring og kunnskap om uteskole fra utdanningen. Kombinert med ulike skolekulturelle faktorer, er den manglende erfaringen og kunnskapen utfordringer som i mange ... -
Kropp i kroppsøvingsfaget: en kvalitativ studie som undersøker hvordan kroppsøvingslærere tolker og praktiserer innholdet i LK06, som omhandler kroppsideal, elevenes oppfatning av kropp og selvfølelse i faget
(Master thesis, 2016-08-16)Utviklingen i dagens samfunn viser at kropp og utseende har fått en sentral rolle (Bunkholdt, 2000; Dowling, 2010). På grunnlag av dette ble deler av læreplanen i kroppsøvingsfaget i Kunnskapsløftet 06 revidert i 2012. ... -
Kroppsøving - en kjønnet arena?: En kvalitativ studie om kroppsøvingslæreres forståelse av kjønn i faget og deres resonnement vedrørende kjønnsdelt undervisning
(Master thesis, 2023)Hensikten med dette forskningsprosjektet har vært å undersøke kroppsøvingslæreres forståelse av kjønn i faget, og deres resonnement om kjønnsdelt undervisning knyttet til aktivitetsinnhold. Studiens teoretiske rammeverk ... -
«Kroppsøvingsfaget som sosialt lim»: en kvalitativ studie av læringsmiljø i kroppsøvingsfaget (Vg1) ved to videregående skoler i Oslo
(Master thesis, 2015-09-22)I dette prosjektet har jeg undersøkt hva et godt læringsmiljø kan være i kroppsøvingsfaget ved å gjøre en regelverkanalyse av «læringsmiljø» som rammeverk-, teoretisk-, empirisk- og forskningsbasert-begrep. Videre er ... -
Kroppsøvingslærarar sine forteljingar om følelsar i møte med elevar i skulen: Ein kvalitativ studie om seks kroppsøvingslærarar sine følelsar i møte med elevar i skulen, og på kva måte desse følelsane kan bli forstått som profesjonell kunnskap.
(Master thesis, 2021)Masteroppgåva sitt tema er kroppsøvingslærarane og deira følelsar i møte med elevar i skulen. Utgangspunktet er teke i forsking som vise at følelsar og emosjonell kompetanse er viktig i læraren sin profesjonsutøving, men ... -
Kroppsøvingslæreren som leder: en undersøkelse av kroppsøvingslæreres og elevers preferanser når det gjelder valg av lederstil i den videregående skole
(Master thesis, 2009)Hensikten med denne oppgaven har vært å kartlegge kroppsøvingslæreres og elevers preferanser når det gjelder valg av lederstil i den videregående skole. Den teoretiske analysen tar utgangspunkt i relevante undersøkelser ... -
Kroppsøvingslæreres kommunikasjon av vurdering for læring til elevene: En kvalitativ studie av hvordan fem kroppsøvingslærere kommuniserer VfL til elevene, og reflekterer over dette
(Master thesis, 2023)Hensikten med denne studien har vært å undersøke hvordan kroppsøvingslærere i videregående skole kommuniserer vurdering for læring (VfL) til elevene, og hvordan de reflekterer over dette. Studien har basert seg på en ... -
Kunsten å vurdere elever i kroppsøving: en kvalitativ studie av åtte læreres vurderingspraksis etter innføringen av den reviderte læreplanen i 2012
(Master thesis, 2015-08-17)Studiens formål har vært å undersøke læreres tolkning av revidert læreplan (gjeldende fra 2012), forskrift og rundskriv tilknyttet elevvurdering, og læreres praktisering av elevvurdering i kroppsøving. Gjennom kvalitative ... -
Learning the difference: on-the-job training of PE teachers, and its effect on upper secondary students
(Doctoral thesis, 2011)Handling differences may be seen as a key qualification in a complex and plural society. Intercultural learning is a conception which emphasizes the importance of being aware of and accepting differences. Physical Education ... -
Læreres helseforståelser i kroppsøvingsfaget: en diskursanalyse av et utvalg kroppsøvingslæreres forståelser i ungdomsskolen
(Master thesis, 2014)Oppgavens tema er helse og hvordan helse som begrep forstås av et utvalg kroppsøvingslærere. Bakgrunnen for det valgte tema er at helse er et mye anvendt begrep som er vanskelig å definere, samtidig som det synes «lett ... -
Læreres oppfatninger om læring og selvregulering i toppidrettsfaget
(Master thesis, 2017)Dette er en masterstudie i idrettsvitenskap gjennomført ved Seksjon for kroppsøving og pedagogikk, Norges idrettshøgskole. Temaet for studien er læreres oppfatninger om læring i toppidrettsfaget i videregående skole. Mye ... -
Lærernes opplevelse og erfaringer med inkludering av elever med nedsatt funksjonsevne i kroppsøving: en survey-undersøkelse blant kroppsøvingslærere på ungdomsskoler i Hedmark
(Master thesis, 2011)Hensikten med denne oppgaven er å undersøkersøke kroppsøvingslærernes holdninger til å inkludere og deres mestringsforventninger til å undervise elever med funksjonshemning i kroppsøvingsfaget. Kroppsøvingslærere ved ...